BIBLIOTEKA W SZKOLE

PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ  

Organizacja pracy biblioteki w roku szkolnym 2023/2024

 Opiekun biblioteki –  Sylwia Bilska

zaprasza wszystkich czytelników do szkolnej biblioteki.

 Godziny pracy biblioteki

Wypożyczanie książek w bibliotece szkolnej odbywa się zgodnie z poniższym harmonogramem:

Poniedziałek  7.30 – 14.00

Wtorek  7.30 – 14.00

Środa 7.30 – 14.00

Czwartek  8.15 – 14.00

Piątek 7.30 – 12.15

 

ZASADY ZACHOWANIA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

biblioteka

 

PRZYCHODZĄC DO BIBLIOTEKI MUSICIE PAMIĘTAĆ O OBOWIĄZUJĄCYCH TU ZASADACH.

 

OTO ONE:

 

1. W wypożyczalni obowiązuje cisza.

2. Do biblioteki wchodzimy po dwie osoby.

3. Nie wnosimy tornistrów, plecaków, reklamówek ani kurtek.

4. Książkę odkładamy zawsze na to samo miejsce.

5. Przed wypożyczeniem książki podajemy imię, nazwisko i klasę.

6. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić nauczyciela o pomoc w szukaniu danej książki lub zdobyciu potrzebnych informacji.

 


 

AKTYW BIBLIOTECZNY

biblioteka 2Członkowie aktywu bibliotecznego służą pomocą w pracach bibliotekarza. Pomagają młodszym koleżankom i kolegom w wyborze lektury. Do ich stałych zadań należy przekazywanie informacji, przygotowanych przez nauczyciela bibliotekarza, o stanie czytelnictwa w poszczególnych klasach. Pod kierunkiem bibliotekarza przygotowują gazetki czytelnicze oraz porządkują księgozbiór w bibliotece. więcej>

 

 

 

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Miło nam poinformować, że biblioteka w naszej szkole realizuje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2.0 na lata 2021-2025. Zakupiono ponad 300 nowych woluminów. Propozycje podali nauczyciele, rodzice i uczniowie w przeprowadzonej przez bibliotekę ankiecie czytelniczej. Większość czytelniczych marzeń zostało zrealizowanych. Zakupiono nowości wydawnicze, książki z kanonu lektur oraz pozycje popularnonaukowe z kręgu zainteresowań naszych uczniów. Dodatkowo biblioteka wzbogaciła się o drukarkę i  cztery nowe regały, na których będzie można wyeksponować nowy księgozbiór.

Niektóre książki można już wypożyczyć, inne sukcesywnie będą wprowadzane do księgozbioru.

 

Zachęcamy do czytania! 🙂

Od 2017 r. nasza szkoła realizowała Priorytet 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa mający na celu: „Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych”. Nasza biblioteka szkolna przy wsparciu dyrekcji szkoły oraz dzięki systematycznej współpracy z nauczycielami, uczniami i rodzicami opracowała listę książek, wskazanych przez czytelników,  które zamierzała zakupić w ramach realizacji zadania. Przeznaczono na ten cel 15 000 złotych. Przeprowadzono też wiele działań służących promowaniu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

Dzięki realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na początku września 2018 r. do naszej biblioteki szkolnej trafiły nowości wydawnicze, w większości wybrane przez Was.   Z tytułami zakupionych dla szkoły podstawowej książek czytelnicy mogą zapoznać się bezpośrednio w bibliotece szkolnej. Nasz księgozbiór został wzbogacony o 882 woluminy za kwotę 15 000 zł (12 000 zł pozyskano z dotacji celowej budżetu państwa, a 3000 zł to wkład własny organu prowadzącego szkołę). Pierwsze opracowane i obłożone książki trafiły  już do do czytelników.  Zapraszamy do szkolnej biblioteki.

 

Biblioteka szkolna w działaniu

Nauczyciel –bibliotekarz w dobie nauki zdalnej ma nieco trudniejsze zdanie, aby zachęcać uczniów do sięgania po książki i publikacje papierowe. Stąd biblioteka szkolna w tym trudnym czasie przeniosła się do świata online. Działa zdalnie i przez cały czas pozostaje w kontakcie ze swoimi czytelnikami poprzez Facebook i stronę szkolną, oferując propozycje bardziej dopasowane do niecodziennej sytuacji. Oto niektóre ze zrealizowanych pomysłów…

W ramach czytelniczego pogotowia bibliotekarz udostępnia informacje i linki do darmowych audiobooków i ebooków, podpowiada, gdzie znaleźć potrzebne do szkoły lektury i inne wartościowe książki oraz zaprasza do udziału w spotkaniach autorskich, czytelniczych oraz kulturalnych akcjach i przedstawieniach teatralnych bez wychodzenia z domu. Dla codziennej gimnastyki umysłu biblioteka publikuje ciekawe ćwiczenia oraz organizuje testy i quizy rozwijające kreatywność, pamięć i inne umiejętności

Z tej okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich  –  święta wszystkich autorów, wydawców, ilustratorów i czytelników – biblioteka szkolna zaprosiła poprzez szkolny Facebook  na artystyczne widowisko Królowa Śniegu malowane piaskiem, śniegiem i światłem w wykonaniu Teatru Piasku. To jednorazowe wydarzenie, dostępne tylko w dniu jego transmisji 23 kwietnia, o godz. 19.00 można było obejrzeć wirtualnie klikając na udostępniony link Spektakl można było obejrzeć kliknąć w podany link.

Z okazji Dnia Języka Ojczystego odbył się test Słowo do słowa,  sprawdzający znajomość frazeologii antycznej. Test odbył się na platformie Teams  23 lutego 2021r, a wzięło w nim udział 25 uczniów.
Najlepsi z odkrywania mitologicznych łamigłówek słownych okazali się: Błeszyńska Zuzanna 7a, Wiktoria Chrzanowska 7a,  3.Chobot Oliwia 7a, Dudek Maciej 8a, Fijałkowska Patrycja 8a,Grymuła Gabriela 8b, Weronika Janas 8a,Aleksandra Kramek 8a, Markiewicz Joanna 7b, Wydra Julia 7c
Nagrodą w konkursie była ocena bardzo dobra z języka polskiego dla zwycięzców, a dla pozostałych  uczniów, którzy wzięli udział w konkursie  dodatkowe punkty z zachowania.

 

Pasowanie na czytelnika 2020/2021

Już od wielu lat tradycją szkolną jest uroczyste przyjmowanie pierwszoklasistów do grona czytelników. Tegoroczna uroczystość odbyła się 11 marca 2021 roku w szkolnej bibliotece, gdzie pani bibliotekarka wprowadziła uczniów klas pierwszych w świat bajek i baśni, przygotowując specjalnie na tę okazję „Bajkowy quiz” oraz inne czytelnicze atrakcje. Na początek każdy pierwszak mógł pochwalić się znajomością baśni, sięgając po pytanie do „magicznego woreczka”. Następnie dzieci zapoznały się z „prośbami książki” i księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, regulaminem biblioteki oraz sposobem wypożyczania książek. więcej>>>

 

 

2019/2020

Spotkanie z pisarką

W piątek 27 września 2019 roku w Gminnej Bibliotece Publicznej w Kowali klasa 4A uczestniczyła  w spotkaniu   z muzykiem, pedagogiem i autorką licznych książek dla dzieci i młodzieży oraz słuchowisk radiowych  – panią Anną Czerwińską-Rydel. Jej książki to między innymi Wszystko gra, Życie pod psem według Artura Schopenhauera, Mój brat czarodziej.

Dzięki tej wizycie uczniowie mogli dowiedzieć się wielu ciekawostek o twórczym procesie powstawania książki, a także posłuchać opowieści postaciach, które są bohaterami utworów pisarki.  Byli wśród nich Kornel Makuszyński, Józef Piłsudski, Maria Skłodowska-Curie czy Irena Sendlerowa. Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości. Ważne miejsce w jej twórczości zajmuje muzyka.Tematyka zaprezentowanych publikacji była bliska uczestnikom spotkania, dlatego uczniowie z przyjemnością słuchali, pytali i uzupełniali swoją dotychczasową wiedzę. Na pewno to spotkanie na długo pozostanie w ich pamięci.

Warto przeczytać – seria „Wojny dorosłych – historie dzieci”

Biblioteka zaprasza po wzruszająca literaturę faktu z serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”. Treść opowiadań jest oparta na autentycznych historiach osób, które w trakcie wojny były dziećmi. Na końcu książek znajdują się dane i zdjęcia osób, których  przeżycia zostały opisane, dzięki czemu dzieci widzą, że bohaterami tych historii są prawdziwi ludzie, że opisywane wydarzenia miały miejsce naprawdę. Pozycje należące do tej serii „Wojny dorosłych – historie dzieci” nie stanowią typowej lekcji historii z datami, nazwiskami, opisami bitew, ale koncentrują się na codziennym życiu zwykłych ludzi w trakcie wojny. Dzieci dowiadują się za to rzeczy, których próżno szukać w podręcznikach do historii.

Wzruszająca literatura faktu z pięknymi, malarskimi ilustracjami, pozwoli rodzicom poważnie porozmawiać z dziećmi o wojnie, nie wykraczając poza bezpieczne obrazy i emocje, i tym samym nie narazi dzieci na traumatyczne doświadczenia. Propozycja biblioteki jest elementem realizowanego w szkole projektu edukacyjno – wychowawczego „A więc wojna!” poświęconego 80.rocznicy wybuchu II wojny światowej. Książki objęte są patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018/2019

Tydzień Książki o dziewczynkach i kobietach 

W związku ze zbliżającym się Dniem Kobiet zapraszamy do szkolnej biblioteki, gdzie można wypożyczyć arcyciekawe pozycje o kobietach i dziewczynkach, ale nie tylko dla dziewczynek i kobiet. Wiele z proponowanych z okazji Dnia Kobiet książek to nowości zakupione w ostatnim czasie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W szkolnym księgozbiorze znajduje się dość dużo pozycji, których bohaterkami są kobiety te duże i te małe. Warto po nie sięgnąć, aby dowiedzieć się na przykład o czym marzą dziewczęta, poznać ciekawe opowieści o kobietach walczących ze stereotypami, dowiedzieć się, jak zawalczyć o realizację swoich nietypowych dziewczęcych zainteresowań i jaką postawę warto przyjąć, aby wbrew przeciwnościom losu osiągnąć upragnione cele.  A tego wszystkiego możemy się dowiedzieć,  kierując swoje kroki do szkolnej biblioteki po lekturę nie tylko do poduszki. A dla tych niezdecydowanych w załączeniu zamieszczamy recenzje przygotowane przez panią bibliotekarkę wspólnie z aktywem bibliotecznym.

Wesoły Tydzień z Mikołajkiem

Zapraszamy czytania wyjątkowych opowiadań o Mikołajku autorstwa Jean-Jacques Sempe i  Rene Goscinnego. Mikołajek, Joachim, Euzebiusz, Maksencjusz, Alcest, Ananiasz… To imiona najpopularniejszych łobuziaków  w historii literatury dziecięcej. Ich przygody bawią czytelników już od pół wieku!  Przez lata książki ukazywały się w niezmienionej szacie graficznej – ten charakterystyczny kwadratowy format rozpoznawał każdy fan serii. Książki  o Mikołajku to gwarancja fantastycznej  zabawy i „ubaw po pachy”, zapraszamy więc do biblioteki  szkolnej.

Do naszej biblioteki szkolnej dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa trafiło wiele nowych ciekawych publikacji, w większości wskazanych przez samych uczniów.  Nasz księgozbiór został wzbogacony za kwotę 15 000 zł (12 000 zł pozyskano z dotacji celowej budżetu państwa, a 3000 zł to wkład własny organu prowadzącego szkołę). Z nowymi tytułami biblioteka szkolna będzie zapoznawała poprzez  tygodnie tematyczne w bibliotece szkolnej.  Pierwszy z nich poświęcony zostaje serii o Mikołajku Jean-Jacques Sempe i  Rene Goscinnego. W naszej bibliotece dostępne są następujące tytuły tej serii:

Lato Mikołajka

Zima Mikołajka

Rekreacje Mikołajka

Mikołajek w szkole

Mikołajek i inne chłopaki

Mikołajek ma kłopoty

Nowe przygody Mikołajka

Rodzinne przygody Mikołajka

 

Tydzień z Martynką. Bestseller! Seria „Martynka”

Zabawne i pouczające przygody sympatycznej dziewczynki wzruszają i bawią jej rówieśniczki w wielu krajach. Pełne uroku, przyciągające uwagę, realistyczne ilustracje oraz dowcipny tekst tworzą niepowtarzalny, ciepły nastrój. Książki „bez agresji”, nastawione na budowanie w dziecku poczucie własnej wartości i naukę pozytywnego rozwiązywania dziecięcych problemów. Zachęcają do poznawania otaczającego dziecko świata i podpowiadają, jak zawierać przyjaźnie. więcej>>>

 

Efekty udziału w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa

Przyjęte w szkole w ramach realizacji NPRC działania zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem. Udało się osiągnąć większość zakładanych celów. Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki wpłynęło wyraźnie na  zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Zakupione pozycje to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Takie pozycje w szkolnej bibliotece pozwalają uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarczają  wielu wrażeń, rozbudzają zainteresowania i dają możliwość ich wykorzystania w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, także tych promujących czytelnictwo. więcej>>>

 

Działania promujące czytelnictwo

W związku z przystąpieniem szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa odbywają się zgodnie z opracowanym harmonogramem liczne akcje i konkursy organizowane przez bibliotekę szkolną służące promowaniu czytelnictwa. Ciężar koordynacji tego zadania w przeważającej części spoczął na nauczycielu bibliotekarzu. Jego realizację wsparli inni nauczyciele, którzy zachęcali uczniów do aktywnego udziału w realizacji poszczególnych zadań i wspólnie ze szkolną biblioteką wykonywali wyznaczone działania. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przybrało wiele atrakcyjnych form, w których chętnie uczestniczyli uczniowie, nauczyciele i rodzice. więcej>>>

 

Na dobry początek – diagnoza zainteresowań czytelniczych 

Realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3 dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych biblioteka Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kowali rozpoczęła od diagnozy potrzeb.  W tym celu w lutym 2018 r. przeprowadzone zostały ankiety oraz rozmowy z rodzicami uczniów, uczniami i nauczycielami,  na podstawie których dokonano wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikami Gminnej Biblioteki Publicznej w Kowali przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zainteresowań czytelników. więcej >>>

Spotkanie autorskie z Agnieszką Frączek

5 grudnia 2018 r. w naszej szkole odbyło się spotkanie z panią Agnieszką Frączek autorką wielu książek dla dzieci. W swoich utworach pisarka zachęca dzieci do nauki języka oraz odkrywa przed nimi jego fascynujące tajemnice. Na swoim koncie posiada takie książki, jak „Kanapka i innych wierszy kapka”„Za płotem z ostów”„Jedna literka, a zmiana wielka”, „O rany Julek. O tym, jak Julian Tuwim został poetą” i wiele innych. Prywatnie leksykograf, doktor habilitowany językoznawstwa, germanistka i wielka miłośniczka kotów.

Podczas wizyty w naszej szkole p. Agnieszka Fraczek opowiedziała o warsztacie pisarskim i inspiracjach swoich książek. Zaprezentowała także młodym czytelnikom kilka swoich wierszy. Uczniowie klas I – III i dzieci z oddziału przedszkolnego z zainteresowaniem wysłuchali opowieści pisarki. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze a humor zawarty w wierszach autorki rozbawił wszystkich zebranych. Po spotkaniu pisarka cierpliwie odpowiedziała na mnóstwo pytań, które zadawali młodzi czytelnicy.

2017/2018

 

Dlaczego przystępujemy do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa?

Od najmłodszych lat dziecko powinno obcować z książką. Dzięki temu nabierze nawyku obcowania z książką, który powinno poszerzać jako uczeń szkoły podstawowej. Aby spotkania z książką były dla niego niezwykłą przygodą powinien mieć dostęp do dobrze zaopatrzonej biblioteki szkolnej. Jest to podstawowy warunek w czasach, kiedy książka musi konkurować z Internetem. Oczywiście zdobycze współczesnej techniki powinno się wykorzystywać, ale nie zapominając o tradycyjnej książce. Ma ona przecież wiele zalet. Przez czytanie uczymy się poprawnej pisowni, wzbogacamy nasze słownictwo, kształtujemy wyobraźnię, wrażliwość  i nasze poczucie piękna. A przy tym możemy z niej korzystać w każdym miejscu. Szkolna biblioteka ma więc do spełnienia ważne zadania wyrobienia nawyku systematycznego czytania, rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów oraz kompetencji czytania uczniów oraz kształtowaniem twórczych postaw uczniów. Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wspiera wypełnianie tych zadań przez bibliotekę szkolną zapewniając unowocześnienie i uatrakcyjnienie bibliotecznych zasobów.

Literackie spotkanie autorskie

Anna Litwinek, autorka powieści, opowiadań i książek dla dzieci,  była gościem spotkania, które miało miejsce 10 października 2018r w Gminnej Bibliotece Publicznej w Kowali. Ta znana i ceniona pisarka jest autorką ponad 40 książek napisanych dla dzieci. Są to między innymi: „Szczurek Krokodylek”, „Krówka Modnisia”, „Robak Lolek i Przyjaciele”, „Robak Lolek w Podróży”, cykl baśni i wiele innych.

Radomianka Anna Litwinek to nie tylko pisarka. Jest także malarką, projektantką wnętrz i biżuterii oraz  założycielką wydawnictwa „Marruda”, które powstało z myślą o najmłodszych czytelnikach. W spotkaniu, które przebiegło w bardzo miłej atmosferze,  uczestniczyły dzieci z oddziału przedszkolnego, którym bardzo spodobały się niezwykłe przygody bohaterów książeczek prezentowanych przez pisarkę. Autorka  rozmawiała o nich z dziećmi oraz odpowiadała na pytania małych czytelników. Przedszkolaki z zaciekawieniem oglądały książki przywiezione przez autorkę i uważnie słuchały czytanych przez nią fragmentów. Spotkanie dostarczyło maluchom  dużo radości i satysfakcji oraz zachęciło do sięgnięcia po książki pisarki.  Na zakończenie uczestnicy podziękowali p. Annie Litwinek za poświęcony czas.

Relacja z Narodowego Czytania w naszej szkole…

Rok 2018  to rok,  w którym obchodzimy 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.   W związku z tą, wyjątkową dla każdego Polaka, rocznicą nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji: NARODOWE CZYTANIE, która z inicjatywy Prezydenta RP organizowana jest od 2012 roku. W tegorocznej  7. odsłonie akcji czytano „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego.

Tegoroczna edycja Narodowego Czytania w naszej szkole miała miejsce 12 września 2018r. Na początku spotkania pani wicedyrektor Joanna Kutkowska przybliżyła tematykę utworu, tło historyczne, a szczególnie odniosła się do postaw patriotycznych Polaków na przestrzeni wieków. Następnie uczniowie klas starszych wysłuchali fragmentów książki Stefana Żeromskiego pt. „Przedwiośnie” ukazujących losy głównego bohatera Cezarego Baryki na tle historycznych wydarzeń związanych z odradzającą się po 123 latach niewoli Polską. Jest to powieść wielu pytań, na które trudno znaleźć odpowiedź: w jakim kierunku zdążać powinni Polacy, jaka ma być Polska, jaki powinien być jej ustrój. Tekst nie jest lekturą w szkole podstawowej, jednak uczniowie – aktorzy Szymon i Franciszek, czytając z wielkim zaangażowaniem wybrane fragmenty, skupili uwagę i zainteresowanie swoich koleżanek i kolegów. Nad całością przygotowań i przebiegiem wydarzenia czuwały polonistki p. Małgorzata Grzesiak i p. Agnieszka Rozwadowską- Maj .

Akcja Narodowego Czytania była także doskonałą okazją do promowania czytelnictwa oraz uwrażliwiania na piękno języka polskiego.

                                                                   

Uroczyste pasowanie na czytelnika…

„Książka to przyjaciel, który nigdy nie zdradzi” – tak twierdził  Jaques Velle des Bavveaux i o tym chcieli przekonań najmłodszych czytelników z klas pierwszych organizatorzy tegorocznego pasowania na czytelnika. Aktyw biblioteczny  wraz z opiekunką szkolnej biblioteki p. Sylwią Bilską 20.04. 2018r. przygotowali pełną niespodzianek lekcję biblioteczną, dzięki której nowi czytelniczy zostali wprowadzeni w fascynujący świat książek. W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości bibliotecznych. Tegoroczne spotkanie najmłodszych uczniów z biblioteką rozpoczęło się od czytelniczych  zagadek i rebusów  przegotowanych przez starsze koleżanki, na które  pierwszoklasiści odpowiadali śpiewająco. Z uwagą wysłuchali także wierszy Jana Brzechwy. Później zapoznali się z księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, regulaminem biblioteki, sposobem wypożyczania książek oraz „prośbami książki”. Wreszcie przyszedł czas na wypożyczenie pierwszej lektury. Pani bibliotekarka i starsze koleżanki pomagały wybrać odpowiednią książeczkę. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia nowi czytelnicy otrzymali zakładki do książki i słodki poczęstunek, a  w podziękowaniu obiecali jak najczęściej odwiedzać szkolna bibliotekę.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

2016/2017

 

NIE JESTEM SAM, JA KSIĄŻKĘ MAM… – PROJEKT CZYTELNICZY

„Nie jestem sam, ja książkę mam” – to projekt z zakresu edukacji czytelniczej realizowany w roku szkolnym 2016/2017 w naszej szkole przez uczniów klas I – VI.  Jego celem było propagowanie aktywności i kultury czytelniczej przez stosowanie różnorodnych i interesujących form pracy z książką. Podsumowanie w ramach  Szkolnego Festiwalu Książki miało miejsce 9 maja 2017r, a jego centralnym punktem były inscenizacje fragmentów wybranych lektur pod hasłem „Teatralne Fanaberie”. więcej>>>

 

 

SZKOLNY KONKURS PIĘKNEGO CZYTANIA

Dnia 27 kwietnia 2017 roku odbył się Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów  klas I-III i dzieci z oddziałów przedszkolnych. Celem konkursu było popularyzowanie czytelnictwa i kultury czytelniczej oraz wdrażanie do staranności przekazu językowego. Prezentacje uczestników oceniano za płynność, bezbłędność, wyrazistość i  interpretację. Komisja wyłoniła laureatów,  którym nadano tytuł Mistrza Czytania. Przyznano także tytuły Wicemistrza Czytania i wyróżnienia.

W kategorii klas 0-1 laureatami zostali:

  1. Małgorzata Rogala 0 b – Mistrz Czytania
  2. Gabriela Szpak kl.1 – Wicemistrz Czytania
  3. Patryk Pająk 0 a – wyróżnienie

W kategorii klas 2-3 laureatami zostali:

  1. Oliwia Chobot kl. 3a– Mistrz Czytania
  2. Gabriela Łyżwińska kl. 3c – Wicemistrz Czytania
  3. Dominik Wilk kl. 2b – wyróżnienie

 

„Z LEGENDĄ PRZEZ WIEKI” – GMINNY KONKURS CZYTELNICZY

Dnia 28 kwietnia 2017r. gościliśmy  uczniów klas IV ze szkół podstawowych z terenu gminy Kowala, które wzięły udział w Gminnym Konkursie „Z legendą przez wieki”. Szkolne ekipy rywalizowały w różnorodnych konkurencjach, które sprawdzały nie tylko znajomość treści lektur, ale także kreatywność, refleks, umiejętność współpracy w grupie, prezentację sceniczną, wykorzystanie wyobraźni…więcej>>>

 

 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Uroczystość przyjęcia uczniów pierwszej klasy do grona czytelników biblioteki to nasza szkolna tradycja. Tegoroczne pasowanie na czytelnika odbyło się w dniu 25 kwietnia 2017 roku.  Przygotowane zostało jak zawsze pod okiem nauczyciela bibliotekarza p. Sylwii Bilskiej i członków aktywu bibliotecznego, do którego należą uczennice klasy 6a. Na uroczystości pojawili się goście ze  świata bajek i baśni. Tajemniczy Kot w Butach i Wróżka sprawdzili znajomość bajek i bajkowych postaci pierwszoklasistów… więcej>>>

 

Rzucam i czytam 

Na trzeciej godzinie lekcyjnej rozlega się długi dzwonek. To znak, że rozpoczyna się akcja  ,,Rzucam i czytam’’ promująca czytanie. Uczniowie przerywają swoje zajęcia lekcyjne i wychodzą na szkolne korytarze, aby zasiąść na parę minut do własnej lektury.  Starsi czytają samodzielnie  przyniesione książki, najmłodszym czytają wychowawcy. Po chwili z lekturą  wszyscy wrócili do swoich planowych zajęć. Tak w naszej szkole  17 listopada 2016r. wystartowała  akcja mająca na celu rozbudzanie zainteresowania  czytelnictwem…  więcej>>>

 

NASZ GOŚĆ AGNIESZKA FRĄCZEK

prezentacja3Gminna Biblioteka Publiczna w Kowali wspólnie z naszą szkołą zorganizowała dla najmłodszych czytelników, uczniów z klas I-III z terenu gminy Kowala, spotkanie autorskie z Agnieszką Frączek – poetką i autorką książek dla dzieci. Spotkanie odbyło się 28 października 2016r w hali sportowej PSP w Kowali. więcej>>>

 

 

2014/2015

 

ŻYCZENIA KSIĄŻKI – PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Pierwsze spotkanie z biblioteką szkolną to wyjątkowa uroczystość w miłej i uroczystej atmosferze, a pierwsza wypożyczona książka powinna być na długo zapamiętana. Nic dziwnego, że pasowania na czytelnika uczniów klas pierwszych, które odbyło się 27.04.2015r. było ogromnym przeżyciem dla uczniów klas pierwszych – nowych czytelników szkolnej biblioteki. A wszystko zaczęło się od … więcej>>>

 

2013/2014

KONKURS CZYTELNICZY

CZYTANIE1W I semestrze biblioteka szkolna aktywnie włączała się w różnorodne działania organizowane na terenie naszej szkoły, które miały na celu zachęcenie uczniów do czytania. W ramach projektu „Lokomotywa wierszy Tuwima przybywa…” zorganizowana została wystawa poświęcona poecie i jego twórczości. Udostępniano uczniom publikacje i lektury oraz zakupiono wiele nowych pozycji  z literatury dla dzieci i młodzieży. Systematycznie kontrolowano stan czytelnictwa. Możemy więc poinformować o wynikach konkursu czytelniczego za I semestr  2013/2014. więcej>>>

Kto czyta książki, żyje podwójnie – podsumowanie projektu Polubić czytanie

W kwietniu i maju 2014 realizowaliśmy projekt Polubić czytanie, który miał na celu popularyzowanie czytelnictwa.   Głównym założeniem podjętych działań projektu  było zorganizowanie szkolnej kampanii na rzecz przeciwdziałania spadkowi poziomu czytelnictwa oraz promowanie nawyku czytania w dobie rozwoju techniki komputerowej, telewizji i filmu. Staraliśmy się przekonać o tym, że  słowo drukowane we współczesnym świecie może dostarczyć młodemu pokoleniu wiele niezapomnianych i głębokich wrażeń oraz może być źródłem radości, kreatywności i satysfakcji. więcej>>>

Polubić czytanie – prezentacja z realizacji  projektu

Ferie z książką…

Ferie zimowe na półmetku… Zimowa aura splatała nam figla. Śnieg nie pada, mrozu nie ma, a pogoda raczej wiosenna. Tym, którzy nie mają pomysłu na zaplanowanie czasu wolnego, przypominamy więc o zapowiedzianym jeszcze przed przerwą zimową przez opiekuna szkolnej biblioteki konkursie . Rozpoczyna on projekt „Pokaż się w bibliotece”, którego celem jest podniesienie stanu czytelnictwa i zmotywowanie uczniów do częstszego korzystania z biblioteki szkolnej.  Zapraszamy chętnych uczniów do wykonania zadań konkursowych   więcej>>>

Polubić czytanie – projekt czytelniczy 2014

Problem czytania w dobie kultury obrazkowej często spędza sen z powiek nauczycielom. Większość uczniów niechętnie sięga po lektury, a zamiast nich woli obejrzeć adaptacje filmowe lub przeczytać „bryk” ze mniej lub bardziej udanym streszczeniem książki poleconej przez nauczyciela. Motywowanie uczniów do czytania jest trudne, a badane co roku wynik czytelnictwa alarmują.  Wyjściem naprzeciw temu wyzwaniu jest niniejszy projekt. Zaprojektowane zadania powinny przyczynić się do bliższego zapoznania uczniów z bogatym światem książek i pokonanie stereotypowego podejścia do lektury. Projekt będzie realizowany w klasach IV –VI szkoły podstawowej. Do niektórych zadań projektowych włączeni zostaną uczniowie klas II – III, a także rodzice. Czas realizacji projektu: kwiecień – maj 2014. czytaj dalej >>>PROJEKT POLUBIĆ CZYTANIE

Lokomotywa wierszy Tuwima przybywa…

W roku szkolnym 2013/2014 w naszej szkole realizowany był projekt „Lokomotywa wierszy Tuwima przybywa…”  . Uczniowie mogli poznać wiersze tego znanego i lubianego poety  nie tylko czytając je, ale także uczestnicząc w wielu innych ciekawych zadaniach inspirowanych twórczością Tuwima. więcej>>>

Uroczyste pasowanie na czytelnika 2012… 

 

imagesCAWKL7ZKUroczystość odbyła się dn.21.05.2012 r. w bibliotece szkolnej dla uczniów klas pierwszych. W części wstępnej uczniowie zostali zapoznani z lokalem biblioteki i księgozbiorem. Oglądali wystawki,, Najładniejsze książki” i ,,Książki zniszczone”. Przy pomocy nauczyciela bibliotekarza ustalili zasady postępowania z książką i zasady zachowania się w bibliotece szkolnej.

więcej>

 


Wróć
    cbk (2)