BIBLIOTEKA W SZKOLE

PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ  

Rok szkolny 2018/2019

 

Organizacja pracy biblioteki w roku szkolnym 2018/2019

 Opiekun biblioteki –  Sylwia Bilska

zaprasza wszystkich czytelników do szkolnej biblioteki.

 Godziny pracy biblioteki

Wypożyczanie książek w bibliotece szkolnej odbywa się zgodnie z poniższym harmonogramem:

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

 

ZASADY ZACHOWANIA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.

biblioteka

 

PRZYCHODZĄC DO BIBLIOTEKI MUSICIE PAMIĘTAĆ O OBOWIĄZUJĄCYCH TU ZASADACH.

 

OTO ONE:

 

 1. W wypożyczalni obowiązuje cisza.

2. Do biblioteki wchodzimy po dwie osoby.

3. Nie wnosimy tornistrów, plecaków, reklamówek ani kurtek.

4. Książkę odkładamy zawsze na to samo miejsce.

5. Przed wypożyczeniem książki podajemy imię, nazwisko i klasę.

6. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić nauczyciela o pomoc w szukaniu danej książki lub zdobyciu potrzebnych informacji.

 

AKTYW BIBLIOTECZNY

biblioteka 2Członkowie aktywu bibliotecznego służą pomocą w pracach bibliotekarza. Pomagają młodszym koleżankom i kolegom w wyborze lektury. Do ich stałych zadań należy przekazywanie informacji, przygotowanych przez nauczyciela bibliotekarza, o stanie czytelnictwa w poszczególnych klasach. Pod kierunkiem bibliotekarza przygotowują gazetki czytelnicze oraz porządkują księgozbiór w bibliotece. więcej>

 

 

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Od 2017 r. nasza szkoła realizowała Priorytet 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa mający na celu: „Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych”. Nasza biblioteka szkolna przy wsparciu dyrekcji szkoły oraz dzięki systematycznej współpracy z nauczycielami, uczniami i rodzicami opracowała listę książek, wskazanych przez czytelników,  które zamierzała zakupić w ramach realizacji zadania. Przeznaczono na ten cel 15 000 złotych. Przeprowadzono też wiele działań służących promowaniu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

Dzięki realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na początku września 2018 r. do naszej biblioteki szkolnej trafiły nowości wydawnicze, w większości wybrane przez Was.   Z tytułami zakupionych dla szkoły podstawowej książek czytelnicy mogą zapoznać się bezpośrednio w bibliotece szkolnej. Nasz księgozbiór został wzbogacony o 882 woluminy za kwotę 15 000 zł (12 000 zł pozyskano z dotacji celowej budżetu państwa, a 3000 zł to wkład własny organu prowadzącego szkołę). Pierwsze opracowane i obłożone książki trafiły  już do do czytelników.  Zapraszamy do szkolnej biblioteki.

2018/2019

Wesoły Tydzień z Mikołajkiem

Zapraszamy czytania wyjątkowych opowiadań o Mikołajku autorstwa Jean-Jacques Sempe i  Rene Goscinnego. Mikołajek, Joachim, Euzebiusz, Maksencjusz, Alcest, Ananiasz… To imiona najpopularniejszych łobuziaków  w historii literatury dziecięcej. Ich przygody bawią czytelników już od pół wieku!  Przez lata książki ukazywały się w niezmienionej szacie graficznej – ten charakterystyczny kwadratowy format rozpoznawał każdy fan serii. Książki  o Mikołajku to gwarancja fantastycznej  zabawy i „ubaw po pachy”, zapraszamy więc do biblioteki  szkolnej.

Do naszej biblioteki szkolnej dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa trafiło wiele nowych ciekawych publikacji, w większości wskazanych przez samych uczniów.  Nasz księgozbiór został wzbogacony za kwotę 15 000 zł (12 000 zł pozyskano z dotacji celowej budżetu państwa, a 3000 zł to wkład własny organu prowadzącego szkołę). Z nowymi tytułami biblioteka szkolna będzie zapoznawała poprzez  tygodnie tematyczne w bibliotece szkolnej.  Pierwszy z nich poświęcony zostaje serii o Mikołajku Jean-Jacques Sempe i  Rene Goscinnego. W naszej bibliotece dostępne są następujące tytuły tej serii:

Lato Mikołajka

Zima Mikołajka

Rekreacje Mikołajka

Mikołajek w szkole

Mikołajek i inne chłopaki

Mikołajek ma kłopoty

Nowe przygody Mikołajka

Rodzinne przygody Mikołajka

 

Tydzień z Martynką. Bestseller! Seria „Martynka”

Zabawne i pouczające przygody sympatycznej dziewczynki wzruszają i bawią jej rówieśniczki w wielu krajach. Pełne uroku, przyciągające uwagę, realistyczne ilustracje oraz dowcipny tekst tworzą niepowtarzalny, ciepły nastrój. Książki „bez agresji”, nastawione na budowanie w dziecku poczucie własnej wartości i naukę pozytywnego rozwiązywania dziecięcych problemów. Zachęcają do poznawania otaczającego dziecko świata i podpowiadają, jak zawierać przyjaźnie. więcej>>>

 

Efekty udziału w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa

Przyjęte w szkole w ramach realizacji NPRC działania zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem. Udało się osiągnąć większość zakładanych celów. Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki wpłynęło wyraźnie na  zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Zakupione pozycje to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Takie pozycje w szkolnej bibliotece pozwalają uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarczają  wielu wrażeń, rozbudzają zainteresowania i dają możliwość ich wykorzystania w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, także tych promujących czytelnictwo. więcej>>>

 

Działania promujące czytelnictwo

W związku z przystąpieniem szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa odbywają się zgodnie z opracowanym harmonogramem liczne akcje i konkursy organizowane przez bibliotekę szkolną służące promowaniu czytelnictwa. Ciężar koordynacji tego zadania w przeważającej części spoczął na nauczycielu bibliotekarzu. Jego realizację wsparli inni nauczyciele, którzy zachęcali uczniów do aktywnego udziału w realizacji poszczególnych zadań i wspólnie ze szkolną biblioteką wykonywali wyznaczone działania. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przybrało wiele atrakcyjnych form, w których chętnie uczestniczyli uczniowie, nauczyciele i rodzice. więcej>>>

 

Na dobry początek – diagnoza zainteresowań czytelniczych 

Realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3 dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych biblioteka Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kowali rozpoczęła od diagnozy potrzeb.  W tym celu w lutym 2018 r. przeprowadzone zostały ankiety oraz rozmowy z rodzicami uczniów, uczniami i nauczycielami,  na podstawie których dokonano wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikami Gminnej Biblioteki Publicznej w Kowali przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zainteresowań czytelników. więcej >>>

 

 

2017/2018

 

Dlaczego przystępujemy do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa?

Od najmłodszych lat dziecko powinno obcować z książką. Dzięki temu nabierze nawyku obcowania z książką, który powinno poszerzać jako uczeń szkoły podstawowej. Aby spotkania z książką były dla niego niezwykłą przygodą powinien mieć dostęp do dobrze zaopatrzonej biblioteki szkolnej. Jest to podstawowy warunek w czasach, kiedy książka musi konkurować z Internetem. Oczywiście zdobycze współczesnej techniki powinno się wykorzystywać, ale nie zapominając o tradycyjnej książce. Ma ona przecież wiele zalet. Przez czytanie uczymy się poprawnej pisowni, wzbogacamy nasze słownictwo, kształtujemy wyobraźnię, wrażliwość  i nasze poczucie piękna. A przy tym możemy z niej korzystać w każdym miejscu. Szkolna biblioteka ma więc do spełnienia ważne zadania wyrobienia nawyku systematycznego czytania, rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów oraz kompetencji czytania uczniów oraz kształtowaniem twórczych postaw uczniów. Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wspiera wypełnianie tych zadań przez bibliotekę szkolną zapewniając unowocześnienie i uatrakcyjnienie bibliotecznych zasobów.

Uroczyste pasowanie na czytelnika…

„Książka to przyjaciel, który nigdy nie zdradzi” – tak twierdził  Jaques Velle des Bavveaux i o tym chcieli przekonań najmłodszych czytelników z klas pierwszych organizatorzy tegorocznego pasowania na czytelnika. Aktyw biblioteczny  wraz z opiekunką szkolnej biblioteki p. Sylwią Bilską 20.04. 2018r. przygotowali pełną niespodzianek lekcję biblioteczną, dzięki której nowi czytelniczy zostali wprowadzeni w fascynujący świat książek. W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości bibliotecznych. Tegoroczne spotkanie najmłodszych uczniów z biblioteką rozpoczęło się od czytelniczych  zagadek i rebusów  przegotowanych przez starsze koleżanki, na które  pierwszoklasiści odpowiadali śpiewająco. Z uwagą wysłuchali także wierszy Jana Brzechwy. Później zapoznali się z księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, regulaminem biblioteki, sposobem wypożyczania książek oraz „prośbami książki”. Wreszcie przyszedł czas na wypożyczenie pierwszej lektury. Pani bibliotekarka i starsze koleżanki pomagały wybrać odpowiednią książeczkę. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia nowi czytelnicy otrzymali zakładki do książki i słodki poczęstunek, a  w podziękowaniu obiecali jak najczęściej odwiedzać szkolna bibliotekę.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

2016/2017

 

NIE JESTEM SAM, JA KSIĄŻKĘ MAM… – PROJEKT CZYTELNICZY

„Nie jestem sam, ja książkę mam” – to projekt z zakresu edukacji czytelniczej realizowany w roku szkolnym 2016/2017 w naszej szkole przez uczniów klas I – VI.  Jego celem było propagowanie aktywności i kultury czytelniczej przez stosowanie różnorodnych i interesujących form pracy z książką. Podsumowanie w ramach  Szkolnego Festiwalu Książki miało miejsce 9 maja 2017r, a jego centralnym punktem były inscenizacje fragmentów wybranych lektur pod hasłem „Teatralne Fanaberie”. więcej>>>

 

 

SZKOLNY KONKURS PIĘKNEGO CZYTANIA

Dnia 27 kwietnia 2017 roku odbył się Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla uczniów  klas I-III i dzieci z oddziałów przedszkolnych. Celem konkursu było popularyzowanie czytelnictwa i kultury czytelniczej oraz wdrażanie do staranności przekazu językowego. Prezentacje uczestników oceniano za płynność, bezbłędność, wyrazistość i  interpretację. Komisja wyłoniła laureatów,  którym nadano tytuł Mistrza Czytania. Przyznano także tytuły Wicemistrza Czytania i wyróżnienia.

W kategorii klas 0-1 laureatami zostali:

  1. Małgorzata Rogala 0 b – Mistrz Czytania
  2. Gabriela Szpak kl.1 – Wicemistrz Czytania
  3. Patryk Pająk 0 a – wyróżnienie

W kategorii klas 2-3 laureatami zostali:

  1. Oliwia Chobot kl. 3a– Mistrz Czytania
  2. Gabriela Łyżwińska kl. 3c – Wicemistrz Czytania
  3. Dominik Wilk kl. 2b – wyróżnienie

 

„Z LEGENDĄ PRZEZ WIEKI” – GMINNY KONKURS CZYTELNICZY

Dnia 28 kwietnia 2017r. gościliśmy  uczniów klas IV ze szkół podstawowych z terenu gminy Kowala, które wzięły udział w Gminnym Konkursie „Z legendą przez wieki”. Szkolne ekipy rywalizowały w różnorodnych konkurencjach, które sprawdzały nie tylko znajomość treści lektur, ale także kreatywność, refleks, umiejętność współpracy w grupie, prezentację sceniczną, wykorzystanie wyobraźni…więcej>>>

 

 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Uroczystość przyjęcia uczniów pierwszej klasy do grona czytelników biblioteki to nasza szkolna tradycja. Tegoroczne pasowanie na czytelnika odbyło się w dniu 25 kwietnia 2017 roku.  Przygotowane zostało jak zawsze pod okiem nauczyciela bibliotekarza p. Sylwii Bilskiej i członków aktywu bibliotecznego, do którego należą uczennice klasy 6a. Na uroczystości pojawili się goście ze  świata bajek i baśni. Tajemniczy Kot w Butach i Wróżka sprawdzili znajomość bajek i bajkowych postaci pierwszoklasistów… więcej>>>

 

NASZ GOŚĆ AGNIESZKA FRĄCZEK

prezentacja3Gminna Biblioteka Publiczna w Kowali wspólnie z naszą szkołą zorganizowała dla najmłodszych czytelników, uczniów z klas I-III z terenu gminy Kowala, spotkanie autorskie z Agnieszką Frączek – poetką i autorką książek dla dzieci. Spotkanie odbyło się 28 października 2016r w hali sportowej PSP w Kowali. więcej>>>

 

 

2014/2015

 

ŻYCZENIA KSIĄŻKI – PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Pierwsze spotkanie z biblioteką szkolną to wyjątkowa uroczystość w miłej i uroczystej atmosferze, a pierwsza wypożyczona książka powinna być na długo zapamiętana. Nic dziwnego, że pasowania na czytelnika uczniów klas pierwszych, które odbyło się 27.04.2015r. było ogromnym przeżyciem dla uczniów klas pierwszych – nowych czytelników szkolnej biblioteki. A wszystko zaczęło się od … więcej>>>

 

2013/2014

KONKURS CZYTELNICZY

CZYTANIE1W I semestrze biblioteka szkolna aktywnie włączała się w różnorodne działania organizowane na terenie naszej szkoły, które miały na celu zachęcenie uczniów do czytania. W ramach projektu „Lokomotywa wierszy Tuwima przybywa…” zorganizowana została wystawa poświęcona poecie i jego twórczości. Udostępniano uczniom publikacje i lektury oraz zakupiono wiele nowych pozycji  z literatury dla dzieci i młodzieży. Systematycznie kontrolowano stan czytelnictwa. Możemy więc poinformować o wynikach konkursu czytelniczego za I semestr  2013/2014. więcej>>>

Uroczyste pasowanie na czytelnika 2012… 

 

imagesCAWKL7ZKUroczystość odbyła się dn.21.05.2012 r. w bibliotece szkolnej dla uczniów klas pierwszych. W części wstępnej uczniowie zostali zapoznani z lokalem biblioteki i księgozbiorem. Oglądali wystawki,, Najładniejsze książki” i ,,Książki zniszczone”. Przy pomocy nauczyciela bibliotekarza ustalili zasady postępowania z książką i zasady zachowania się w bibliotece szkolnej.

więcej>

 


Wróć

cbk (2)

 

ws_certyfikat_A4_2013_2014_10100127