Mazowieckie obchody Dnia Edukacji Narodowej w Radomiu
Miło nam poinformować, iż 16 października 2017r. wręczono odznaczenia oraz nagrody pracownikom oświaty z terenu Radomia i powiatu radomskiego, w tym aż 5 pracowników nagrodzono z Publicznej Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kowali. Uroczystość odbyła się w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu. Nauczyciel stanowi autorytet i wzór dla ucznia. Dzieli się nie tylko swoim doświadczeniem zawodowym, ale również mądrością życiową? powiedziała Kurator Aurelia Michałowska, dziękując wszystkim wyróżnionym. A znaleźli się wśród nich: PANI ALICJA KRAKOWIAK – NAGRODA MAZOWIECKIEGO KURATORA OŚWIATY PANI AGNIESZKA KĘDER PANI ANNA SZYMCZYK PANI IWONA STEFAŃSKA-STANIK – MEDAL KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ, PANI ANNA KOWALSKA – ZŁOTY MEDAL ZA DŁUGOLETNIĄ SŁUŻBĘ
Czytaj więcej
Bezpiecznie spędzamy ferie zimowe 2019r.
Dla wszystkich uczniów ferie zimowe to wymarzony czas odpoczynku i zabaw z kolegami. Aby jednak przebiegły one szczęśliwie i wszyscy wypoczęci wrócili do swoich obowiązków szkolnych należy przestrzegać podstawowych zasadach bezpiecznego spędzania wolnego czasu. A przede wszystkim pamiętać, że nasze bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od nas samych.
Czytaj więcejEfekty udziału w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa
Przyjęte w szkole w ramach realizacji NPRC działania zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem. Udało się osiągnąć większość zakładanych celów. Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki wpłynęło wyraźnie na zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Zakupione pozycje to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Takie pozycje w szkolnej bibliotece pozwalają uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarczają wielu wrażeń, rozbudzają zainteresowania i dają możliwość ich wykorzystania w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, także tych promujących czytelnictwo. Możliwość głosowania i decydowania o zakupach, czytanie nowych książek, sprawiło, że czytelnicy przychodzą i pytają o inne tytuły, książki o podobnej tematyce, a nawet sugerują zakupy innych pozycji. Ponadto realizowane zadania zintegrowały różnorodne działania nauczyciela bibliotekarza, rodziców, członków rady pedagogicznej i dyrekcji wokół promocji czytelnictwa w szkole i w środowisku lokalnym. Wzbogaciły także różne aspekty współpracy między bibliotekami działającymi w środowisku lokalnym. Szkoła aktywnie wykorzystała udział w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole i na pewno takie będą. Przygoda z książką będzie trwała nadal…
Wymiernym efektem realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa jest wyraźny wzrost czytelnictwa w porównaniu do semestrem I roku ubiegłego o 13 %.
Poziom czytelnictwa: stan na 10.12.2018 r.
901 książek wypożyczonych – ogółem
339 uczniów/czytelników
2,65 książki na 1 ucznia
Klasa | Liczba wypożyczonych książek pochodzących z dotacji |
1a | 39 |
1b | 37 |
2a | 45 |
2b | 72 |
2c | 13 |
3a | 42 |
4a | 44 |
4b | 5 |
5a | 26 |
5b | 33 |
5c | 3 |
6a | 4 |
6b | 32 |
7a | 11 |
7b | 1 |
8a | 39 |
8b | 16 |
Razem | 462 |
Koordynator Sylwia Bilska
Czytaj więcejDziałania promujące czytelnictwo
W związku z przystąpieniem szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa odbywają się zgodnie z opracowanym harmonogramem liczne akcje i konkursy organizowane przez bibliotekę szkolną służące promowaniu czytelnictwa. Ciężar koordynacji tego zadania w przeważającej części spoczął na nauczycielu bibliotekarzu. Jego realizację wsparli inni nauczyciele, którzy zachęcali uczniów do aktywnego udziału w realizacji poszczególnych zadań i wspólnie ze szkolną biblioteką wykonywali wyznaczone działania. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przybrało wiele atrakcyjnych form, w których chętnie uczestniczyli uczniowie, nauczyciele i rodzice.
Podjęto i zrealizowano następujące zadania:
- Uczestnictwo w projekcie czytelniczym pn. ?Promujemy czytanie? realizowanym we współpracy z MSCDN w Radomiu w ramach którego:
- Nawiązano współpracę z Biblioteką Pedagogiczną w Radomiu – nauczyciele uczestniczyli w konferencjach organizowanych przez Sieć współpracy i samokształcenia organizowaną przez Bibliotekę Pedagogiczną w Radomiu oraz współpracowali w ramach Szkolnych Centów Czytelnictwa.
- Przeprowadzono we współpracy z MSCDN w Radomiu cykl szkoleń dla nauczycieli dotyczących metod i technik rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów.
- Przeprowadzone zastały w klas 4-7 w ramach godzin z wychowawcą ćwiczenia i warsztaty pod hasłem ?Jak uczyć się efektywnie? Jak rozwijać kompetencje i nawyki czytelnicze??. Ich celem było wzmocnienie kompetencji czytelniczych uczniów, którzy tworzyli mapy mózgu, przeprowadzili test inteligencji wielorakich, aby dowiedzieć się z jakiej inteligencji najczęściej korzystają i dzięki której osiągają sukcesy.
- W ramach zadania ?Jak zachęcić do przeczytania interesującej książki? uczniowie poznali nowoczesnych metod promocji książki takie jak: booktalking- gawęda o książce, kamishabai , sleveface, lapbook, film o książce. Zadanie to realizowano z wykorzystaniem księgozbioru bibliotecznego.
- W lutym w ramach realizacji projektu „Świętujemy z Niepodległą” nauczyciele historii we współpracy ze szkolną biblioteką przygotowali inscenizację poświęconą historii powstania hymnu narodowego „Pieśń, która jednoczy Polaków” oraz wystawę „Bohaterowie Niepodległej”.
- W marcu 2018r szkolna biblioteka dla uczniów klas 7 przygotowała Escape room pn. ?Latarnia w Aspinwall? grę biblioteczną polegającą na rozwiązywaniu zagadek w celu odnalezienia ?klucza”.
- W kwietniu u maju 2018r uczniowie klas 5 i 6 realizowali Sleeveface z książką polegającą na wykonaniu fotografii osoby z wkomponowaną okładką książki.
- Przeprowadzenie 5 stycznia i 8 maja 2018 akcji czytelniczych Rzucam wszystko i czytam, w której udział wzięli uczniowie i nauczyciele.
- 23 maja 2018 r. odbył się wyjazd uczniów klas 6 do Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu. Dzieci mogły przyjrzeć się z bliska pracy bibliotekarzy i obejrzeć najstarsze woluminy znajdujące się w bibliotece. Uczniowie bliżej poznali historię książki i historię bibliotek. Następnie zwiedzili pomieszczenia biblioteki i poznali wędrówkę wypożyczanej książki, od momentu złożenia zamówienia, aż do momentu odbioru przez czytelnika.
- Dostosowanie funkcjonowania biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów dzięki zwiększeniu ilości godzin pracy i zatrudnieniu bibliotekarza na cały etat.
- Książka na ferie – umożliwienie uczniom wypożyczania książek w czasie ferii zimowych i letnich.
- Pasowanie na czytelnika klas I, które odbyło się 20 kwietnia 2018 . Grono czytelników powiększyło się
o 54 uczniów. - Konkurs czytania. O tytuł ” Mistrza pięknego czytania” dniu 25.04.2018 r. odbył się walczyli uczniowie klas I-III.
- Gminny Konkurs Czytelniczy „A To Polska właśnie” nawiązujący do narodowych i lokalnych legend zorganizowany w ramach projektu „Świetujemy z Niepodległą” ( kwiecień 2018)
- Wykorzystanie księgozbioru biblioteki szkolnej do przygotowania przez klasy 4 i szkolna świetlice lekcji poświęconych baśniom w formie inscenizacji, konkursu czytelniczego oraz plastycznego ( luty – marzec)
- Przygotowanie prezentacji w ramach międzyszkolnym konkursie na prezentację książki metodą booktalkingu lub audiobooka – zajęcie I i III miejsca przez uczniów klasy 7.
- Wykorzystanie książki autorstwa Bogusia Janiszewskiego ?Ekonomia, to o czym dorośli Ci nie mówią? w realizacji projektu klasy 3 .?Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych?
- Dzień bibliotekarza ? Festiwal książkowych postaci 8 maja 2018 uczniowie mogli przebrać się za wybraną postać z książki.
- W pierwszych dniach września tj. 12 września 2018 r. udział szkoły w akcji Narodowe Czytanie ?Przedwiośnia? Stefana Żeromskiego.
- Organizacja przez bibliotekę szkolną od października do grudnia ?Festiwalu książki?. Przeprowadzono serię tygodni tematycznych: ? Tydzień książki z dreszczykiem?, ?Wesoły tydzień z Mikołajkiem? ?Tydzień książki o zwierzętach? czy ?Tydzień w świecie przygód Martynki? poświęcony nowościom zakupionym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Ekspozycja książek oraz recenzji wybranych pozycji odbywała się przez cały czas trwania projektu.
- Spotkanie autorskie z Anną Litwinek, autorką opowiadań i książek dla dzieci oraz ilustratorką. Spotkanie miało miejsce 10 października 2018 r. w Gminnej Bibliotece Publicznej w Kowali.
- 29 października 2018 r. został zorganizowany w ramach Roku Herberta konkurs recytatorski poświęcony poecie ?Mistrzowie słowa ? recytuj Herberta?. Przy tej okazji powstała gazetka prezentująca dorobek twórczy i przybliżająca postać tego wybitnego poety.
- W ramach Dnia Pluszowego Misia od 14-26 listopada 2018 r. zrealizowano zadanie czytelniczo-artystyczne, w czasie którego promowano zakupioną literaturę i zachęcano do korzystania z nowo zakupionych książek. Uczniowie klas 3 i 4 na lekcjach bibliotecznych mieli okazję poznać historię niedźwiedzia Wojtka na podstawie książki Łukasza Wierzbickiego ?Dziadek i niedźwiadek?. Uczniowie z klasy 5b czytali młodszym klasom fragmenty ?Kubusia Puchatka? A. Milne i ?Misia Uszatka? Czesława Janczarskiego. Dzieci z zerówki w ramach happeningu przeszły do każdej z klas 1- 3, gdzie recytowały wierszyki o misiach oraz śpiewały piosenki.
- ?Postacie mitologiczne: atrybuty, cechy , umiejętności? – tym tematem zajęły się klasy 5. Uczniowie, przygotowując się do wykonania tego zadania, korzystali z książek zakupionych w ramach NPRCZ. Przygotowali też ciekawą prezentację efektów swojej pracy w ramach lekcji języka polskiego i historii.
- W dniu obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka 20 listopada 2018 na zajęciach z pedagogiem szkolnym panią Grażyną Grudzień zostały wykorzystane następujące tytuły książek zakupione w ramach NPRCZ: Artur Maciak ?Mali Bohaterowie. Dzieci, które zmieniły świat?, ?Nic o nas bez nas. Dzieci i ich prawa.
- Dnia 22 listopada 2018 roku odbyły się zebrania z rodzicami, gdzie w ramach pedagogizacji rodzice zostali poinformowani o dobroczynnym wpływie czytania na rozwój dziecka. Pedagogizacja została przeprowadzona przez nauczycieli wychowawców w formie prezentacji multimedialnej przygotowanej przez nauczyciela bibliotekarza, prezentacja nosiła tytuł ?Co czytamy i po co czytamy dzieciom??
- 5 grudnia 2018 r. odbyło się spotkanie autorskie z panią Agnieszką Frączek autorką wielu książek dla dzieci. W swoich publikacjach zachęca dzieci do nauki języka oraz odkrywa przed nimi jego fascynujące tajemnice.
- Od 10 grudnia 2018 w bibliotece szkolnej stanęła Choinka Bestsellerów Biblioteki, którą czytelnicy mogli udekorować papierowymi bombkami z wpisanym tytułem swojej ulubionej książki.
Udział w Programie oraz podjęte przez działania organizacyjne pozwoliły na dostosowanie funkcjonowania biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów poprzez zwiększeniu ilości godzin pracy i zatrudnieniu bibliotekarza na cały etat.
Czytaj więcejNa dobry początek – diagnoza zainteresowań czytelniczych
Realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3 dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych biblioteka Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kowali rozpoczęła od diagnozy potrzeb. W tym celu w lutym 2018 r. przeprowadzone zostały ankiety oraz rozmowy z rodzicami uczniów, uczniami i nauczycielami, na podstawie których dokonano wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikami Gminnej Biblioteki Publicznej w Kowali przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zainteresowań czytelników.
Wyniki analizy ankiet czytelniczych:
Ankietę dla uczniów wypełniło 286 uczniów. Najczęściej pojawiające się tytuły to pozycje pochodzące z kanonu lektur szkolnych, a ponadto:
Seria ?Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica szkoły.?
Paweł Beręsewicz ?Noskawery?
Michel Ende ?Nie kończąca się historia?
Kinney Jeff ?Dziennik cwaniaczka?
K. Rowling ?Harry Potter i przeklęte dziecko? inne części serii
Seria ?Zmierzch?,
John Green ?Gwiazd naszych wina?
Jadwiga Korczakowska ?Spotkanie nad morzem?
Holly Webb ?Kora jest samotna?
Seria ?Emilka Piórko?
?Hania Humorek?
Nela ?Nela, mała reporterka?
L.M. Montgomery ?Błękitny zamek?
J.R.R. Tolkien ?Hobbit?
Gilbert Delahaye ?Martynka?
J.J. Sempe ?Mikołajek?
Astrid Lindgren ?Pippi Pończoszanka?
Holly Webb ?Sekret Mai?
Janson ?Muminki?
Schmitt Éric-Emmanuel, ?Oskar i pani Róża?
?Rywalki nierozłączki?, ?Sposób na braci?
Rachel Renee Russell ?Dzienniki Nikki?,
J.R.R. Tolkien ?Władca pierścieni?
Anna Onichimowska ?Czas meteorów?
Moony Witcher ?Dziewczynka z Szóstego Księżyca? i inne części serii
Ankietę dla rodziców wypełniło 238 osób. Na podstawie wskazań rodziców ustalono następująca listę książek:
Agnieszka Stelmaszyk ?Kto mnie przytuli? Mój mały piesek?
Agnieszka Stelmaszyk ?Biuro śledcze Tomuś Orkiszek i partnerzy?, ?Bruno, gdzie jesteś?
Seria ?Harry Potter?
C.S. Lewis ?Opowieści z Narnii? VII tomów
Holly Webb ?Zaopiekuj się mną?, ?Biedna, mała Lune?, ?Samotne święta Oskara?
?Bajki księżniczki?
J-J. Sempe, R. Goscinny seria ?Nieznane przygody Mikołajka?, ?Najnowsze przygody Mikołajka?, ?Rozrywki Mikołajka?, ?Rekreacje Mikołajka?
Sienkiewicz ?W pustyni i w puszczy?
Korczak ? Król Maciuś Pierwszy?
Marcin Przewoźniak ?Wiem i potrafię?
Guillem Balaque ?Messi?
David Walliams ?Chłopak w sukience?
Paweł Wilkowicz ?Wilkowicz?
Lilly Small ?Zwierzaki z Mglistej Kniei?
Julian Tuwim ?Najpiękniejsze wiersze dla dzieci?
J.R.R. Tolkien ?Władca pierścieni?
Agnieszka Chylińska ?Zezia, Giler i Oczak?
Jan Brzechwa ?Najpiękniejsze wiersze?
Jan Grabowski ?Czarna owieczka?
Andri Snaer Magnason ?Historia błękitnej planety?
Joanna Włodarczyk ?Tatry?
Elżbieta Safarzyńsk ?Baśniowy świat?
Astrid Llindgren ?Dzieci z Bullerbyn?
Marcin Szczygielski ?Arka czasu?, Za niebieskimi drzwiami?, ?Tuczarnia motyli?, ?Klątwa dziewiątych urodzin?
Nicolas Vanier ?Bella i Sebastian? cz. 1,2, 3
Maria Kruger ?Karolcia?
Anna Onichimowska ?Czas meteorów?
Martin Widmark seria ?Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Kempingu? i inne
Nick Place ?Kazylinowa misja?
Małgorzata Musierowicz ?Feblik?
Czytaj więcej

Tydzień z Martynką. Bestseller! Seria „Martynka”
Zabawne i pouczające przygody sympatycznej dziewczynki wzruszają i bawią jej rówieśniczki w wielu krajach. Pełne uroku, przyciągające uwagę, realistyczne ilustracje oraz dowcipny tekst tworzą niepowtarzalny, ciepły nastrój. Książki „bez agresji”, nastawione na budowanie w dziecku poczucie własnej wartości i naukę pozytywnego rozwiązywania dziecięcych problemów. Zachęcają do poznawania otaczającego dziecko świata i podpowiadają, jak zawierać przyjaźnie.
Pozytywny obraz świata, sprzyja wzmacnianiu dobrych emocji!
dla dzieci:
urzekające ilustracje
zabawne opowiadania
bohaterka-przyjaciółka
dla nauczycieli:
pouczające teksty, napisane znakomitą polszczyzną: do głośnego czytania dzieciom; do wykorzystania przy okazji zajęć nastawionych na ćwiczenie koncentracji i słuchania ze zrozumieniem
dla rodziców:
jeśli chcecie, aby Wasze dziecko polubiło książki – seria „Martynka” jest znakomitym wyborem!
Biblioteka szkolna dysponuje czterema częściami tej serii:
Marynka w krainie baśni
Martynka. Najlepsze przygody
Martynka i jej świat
Martynka. Twoje dobranocki
ZAPRASZAMY DO SZKOLNEJ BIBLIOTEKI!
Czytaj więcej
Wolontariusze w akcji…
Tegoroczna 22. Świąteczna Zbiórka Żywności przebiegała pod hasłem ?Podaruj potrzebującym jedzenie na świąteczny stół?. Akcję, tak jak w latach poprzednich, wsparli wolontariusze z naszej szkoły. W dniach 30 listopada i 1 grudnia zbierali oni w sklepach w Kowali artykuły spożywcze, z których zostaną przygotowane paczki świąteczne dla potrzebujących.
Czytaj więcej
Z Belgradu i Paryża do Kowali ? wizyta wolontariuszy
Szkolny Klub Europejski EUROKOWALA zajmuje się rozwijaniem świadomości europejskiej poprzez poznanie dziedzictwa kulturowego naszego regionu i kraju oraz zdobywanie i szerzenie informacji o Europie i krajach członkowskich Unii Europejskiej. Klub współpracuje z Polską Fundacją im. Roberta Schumana w Warszawie, dzięki której udało się w listopadzie zaprosić do szkoły dwie wolontariuszki: Alice Perier z Francji i Jana Maletic z Serbii.
Czytaj więcej
Z wizytą w Elektrowni
Klasa 4b wraz z wychowawczynią p. Elżbietą Tyczyńską – Zygarek udała się do Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w celu poznania postaw patriotycznych Polek w czasie zaborów. Ekspozycja wzbudziła ogromne zainteresowanie uczniów. Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Radomiu. Tam uczniowie poznali zasady pracy i korzystania ze zbiorów bibliotecznych. Na zakończenie uczniowie udali się na małe co nieco … i zjedli smaczne zapiekanki. Uczestnicy wycieczki bardzo zadowoleni z wyjazdu wrócili do szkoły.
Czytaj więcej
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
Rocznica uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych – Konwencji o prawach dziecka przypada 20 listopada. Tego dnia świętujemy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, dlatego uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa. Nasza szkolna społeczność włącza się w obchody tego niezwykle ważnego święta.
Czytaj więcej