
MEN informuje
Od 1.10.2019r. została uruchomiona całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Każda młoda osoba, która zechce porozmawiać o swoich problemach, może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc od doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Czytaj więcejZapraszamy na pierwsze spotkanie z rodzicami
SZANOWNI RODZICE
Zapraszamy na spotkanie z dyrekcją PSP w Kowali w czwartek 05 września 2019r. celem omówienia spraw bieżących oraz zasad funkcjonowania w naszej szkole DZIENNIKA ELEKTRONICZNEGO LIBRUS.
Na spotkanie OGÓLNE Rodziców uczniów klas 0-III z dyrekcją PSP w Kowali zapraszamy na halę sportową o godz. 16.30, a po jego zakończeniu na spotkania w salach z Wychowawcami według zamieszczonego poniżej porządku:

Modułowe Pracownie Przyrodnicze- Woda.
Projekt realizowany we współpracy z Centrum Nauki Kopernik.
Moduł Woda stanowi propozycję nowoczesnego programu kształcenia w ramach Modułowych Pracowni Przyrodniczych. Został opracowany przez ekspertów Centrum Nauki Kopernik na zamówienie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Koncepcja MPP oparta jest na wieloletnim doświadczeniu CNK w opracowywaniu i wdrażaniu zestawów edukacyjnych.
Nasza szkoła miała wyjątkową możliwość realizacji projektu, podczas którego zajęcia z przedmiotów przyrodniczych w klasach 4-8 prowadzone były z wykorzystaniem zestawów- pudełek Modułu Woda. Pani Justyna Jagiełło prowadziła zajęcia z chemii i fizyki w kl. 7 i 8, pani Renata Szary ? zajęcia z przyrody w kl.4 i 6, a pani Iwona Stefańska-Stanik zajęcia z biologii i geografii w kl. 5, 7 i 8. Od CNK otrzymaliśmy 10 pudełek z pomocami do realizacji zajęć, karty pracy, materiały multimedialne wspomagające usystematyzowanie działań przy przeprowadzaniu eksperymentów. Pracownicy CNK odwiedzali naszą szkołę, obserwowali zajęcia, rozmawiali z uczniami i nauczycielami o pracy z Modułem. Podczas lekcji prowadzonych z wykorzystaniem MPP uczniowie byli aktywni i zaangażowani w proces badawczy- obserwowali, wykonywali pomiary i eksperymentowali. Nauczyciel natomiast wspierał ich wysiłek oraz działania eksploracyjne, służył pomocą przy formułowaniu pytań i samodzielnym poszukiwaniu odpowiedzi. Przeprowadzane przez uczniów eksperymenty wzbogaciły ich wiedzę o badanej rzeczywistości, dostarczyły nowych umiejętności w zakresie badania zjawisk przyrodniczych, rozwijały ciekawość świata, odwagę i krytyczne, samodzielne myślenie, czyli kompetencje, których znaczenie wykracza daleko poza szkolne mury.
Niewielkich rozmiarów pudełko jest propozycją nowoczesnego sposobu kształcenia uczniów klas IV ? VIII szkoły podstawowej, czyli poznawania świata poprzez obserwację i eksperymentowanie. Jego interdyscyplinarny charakter umożliwia pracę badawczą nie tylko na lekcjach przyrody, ale także biologii, geografii, fizyki czy chemii. Uniwersalność Modułu można wykorzystać również podczas zajęć dodatkowych, projektów międzyprzedmiotowych oraz zajęć terenowych. Wyposażenie, sprzęt oraz propozycje doświadczeń zostały dostosowane do realizacji nowej podstawy programowej i pozwalają badać napięcie powierzchniowe wody, jej gęstość, proces formowania się kropli, a także transport wody w łodygach i liściach roślin, zjawisko parowania i polimeryzacji oraz wiele innych. Celem pracy z modułowymi pracowniami przyrodniczymi jest rozbudzanie u uczniów zainteresowania światem przyrodniczym, kształtowanie postawy badawczej , nawyku bezpiecznego eksperymentowania, umiejętności pracy w grupie, rozwijanie u uczniów kompetencji XXI wieku, w tym krytycznego i twórczego myślenia, kreatywności i umiejętności weryfikacji informacji.
Czytaj więcej
Konkursy korczakowskie
Rok 2019 był rokiem jubileuszu 40lecia nadania naszej szkole imienia Janusza Korczaka. Z tej okazji przeprowadzono liczne konkursy, w których ujawniły się talenty plastyczne, literackie i aktorskie uczniów.
W szkolnym konkursie poetyckim inspirowanym twórczością i życiem Korczaka dla kl. VII-VIII I miejsce zajęła Magdalena Stępień (8a), II miejsce komisja konkursowa przyznała Zuzannie Bieniek (7a), a III miejsce zdobyła Julia Szałas (8a).
W szkolnym konkursie literackim dla kl. IV-IV ?Król Maciuś Pierwszy w mojej szkole? na opowiadanie i komiks nagrodzono:
W kategorii opowiadanie: Aleksandrę Stadryniak (4a)- I m., Patrycję Fijałkowską (6a) – II m. oraz Klaudię Stanisławek (4b)
W kategorii komiks: najlepsza okazała się praca Julii Woźniak (6b), II miejsce zdobyła Joanna Markiewicz (5b), a III miejsce Julia Wydra (5c)
Odbył się także szkolny konkurs plastyczny dla kl.IV-VI w którym I miejsce przyznano Kamili Woźniak (6b), II miejsce Zuzannie Ziębie (5b), a III miejsce Aleksandrze Masiarz (5a)
Poniżej prezentujemy poetyckie talenty ? wiersze nagrodzone w konkursie poetyckim
?Ręce? Magdalena Stępień (8a)
Wokół szum wojny, otwierają się śmierci wrota,
Gdzieś w zakątku płacze małe dziecko ? sierota.
I nikt go w tym strasznym cierpieniu nie zauważa,
bo są ?ważniejsze? rzeczy, gdy naród polski upada.
Ostatnie, warszawskie kamienice w gruz się zamieniają,
bieg wojny życie ludzi obracają.
Jeszcze kilka lat temu Warszawa inną była,
A teraz? Śmierć nad życiem zwyciężyła!
I w całym tym sporze, agresji,
zapomina się o tym, co czują dzieci.
Dzieci żydowskie ? prześladowane,
bite, głodzone, sponiewierane.
I wnet pojawia się człowiek, dzieciom oddany,
gotowy ponieść za nie wszelkie kary.
Człowiek, którego ciepłe ręce
otulają chłodne od bólu dziecięce serce.
Kto by pomyślał, ze uśmiech stwarza,
Zwyczajna troska, prostego lekarza.
?O Januszu Korczaku? Zuzanna Bieniek (7b)
Mali filozofowie, poeci –
tak Korczak wszystkie nazywał dzieci.
Kochał nad życie wszystkie małe istoty,
Przygarniał do siebie wszystkie sieroty.
Uczył, leczył i dach nad głowa dawał.
Podczas swego życia dużo książek wydawał.
Z dziećmi na śmierć nieunikniona poszedł,
Choć miał możliwość, to od nich nie odszedł.
W komorze gazowej zostali wszyscy zamknięci,
Pomimo, że tam umarli, są w naszej pamięci.
Na dowód wdzięczności za zasługi Jego
Nasza szkoła nosi imię Doktora Starego.
Julia Szałas (8a)
Widzę brodę, piękny uśmiech,
Coś od środka mnie przyciąga.
Kim jest ten człowiek starszy,
Co miło tak wygląda?
Tak, to Korczak.
Henryk Goldszmit wielki nasz bohater,
Taj jak ojca go traktuję,
bo jak ojciec kocha wszystkie dzieci z tego domu
za nas życie oddał.
Poszedł bez wahania na skazanie z nami.
Teraz żyjemy w beztrosce
Tu, miedzy chmurami.
Nic na ziemię go nie zwróci,
Ale mam nadzieję, że w Polsce
takich ludzi jak On znajdzie się wiele.
Czytaj więcej

Jak zdobyć kartę rowerową …
Głównym założeniem egzaminów na kartę rowerową jest propagowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym dzieci i młodzieży. Wydawanie tych kart jest nierozerwalnie związane z odpowiednim szkoleniem i sprawdzeniem wiadomości oraz umiejętności uczniów ubiegających się o pierwsze w życiu prawo jazdy.
Już w najbliższym czasie odbędą się egzaminy na kartę rowerową. Uczniowie, którzy ukończyli 10 rok życia mogą przystąpić do Egzaminu na Kartę Rowerową. Chętni powinni zgłosić się po kartę zaliczeń do p. Magdaleny Gajdy ? nauczycielki techniki, która udzieli także szczegółowych informacji dotyczących warunków uzyskania ?rowerowego prawa jazdy?
Czytaj więcej
III Gminny Konkurs Czytelniczy
W tym roku III Gminny Konkurs Czytelniczy odbył się pod hasłem: Janusz Korczak ? przyjaciel dzieci. Nawiązywał on do świętowanego w tym roku w naszej szkole 40-lecia nadania jej imienia Janusza Korczaka. Konkurs adresowany był do uczniów klas IV – VII szkół z terenu gminy Kowala. Jego uczestnicy musieli wykazać się znajomością biografii Janusza Korczaka oraz treści jego książek: ?Król Maciuś Pierwszy? oraz ?Bankructwo małego Dżeka?.
Czytaj więcej
SKE EUROKOWALA na Paradzie Schumana w Warszawie
Szkolny Klub Europejski EUROKOWALA z naszej szkoły współpracuje z Polską Fundacją im. Roberta Schumana w Warszawie, która 11 maja 2019r. zorganizowała z okazji Dnia Europy XXVI Spotkania Europejskie pod hasłem ? Wybieramy Europę?. W europejskiej majówce wzięli udział członkowie SKE z kl. IVa, Va, Vb, VIIb wraz z opiekunami: p. A. Rozwadowską i A. Gacą.
Czytaj więcej2017 – Światowy Dzień Serca – występ w świetlicy Szansa
Światowy Dzień Serca to święto obchodzone corocznie w ostatnią niedzielę września z inicjatywy Światowej Federacji Serca. To szczególne święto ma na celu promocję zdrowego stylu życia. W naszej gminie obchodzone jest od kilku lat. W tym roku to wyjątkowe spotkanie miało miejsce 28 września w świetlicy ?Szansa? i po raz ósmy gośćmi były dzieci niepełnosprawne wraz z rodzicami. Uroczystość rozpoczął występ taneczny zespołu ludowego ?Przepióreczka? prowadzonego przez Panią Annę Szymczyk oraz Panią Wiesławę Rzepecką.. Członkowie zespołu to uczniowie klas trzecich. Swoją przygodę z tańcem ludowym rozpoczęli dwa lata temu. Za soba maja wiele udanych występów takich jak ten podczas Dnia Serca. Pięknie ubrani tancerze zaprezentowali trzy ludowe tańce, za które otrzymali gromkie brawa od uczestników spotkania. Organizatorami uroczystości był Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kowali oraz Centrum Wolontariatu. Działanie realizowane w ramach Gminnego Programu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych i Starszych w gminie Kowala na 2017r.
Kolejny puchar dla Przepióreczki!
Szkolny zespół tańca ludowego Przepióreczka? bierze udział przy każdej okazji w prezentacjach i konkursach. Młodzi tancerze chętnie popisują się umiejętnościami zdobytymi w ramach szkolnej innowacji i przekonują koleżanki i kolegów, że tańce ludowe także mogą dostarczać wiele satysfakcji. Ostatnio, 14.05.2018 roku zespół z sukcesem uczestniczył w IX Międzyszkolnych Spotkaniach Artystycznych ?Raz na ludowo?, zdobywając I miejsce w swojej kategorii wiekowej .
W konkursie brało udział siedem szkół podstawowych z Radomia i powiatu. Każdy zespół miał za zadanie wykonać taniec lub zabawę ludową. Nasi mali artyści zatańczyli wiązankę tańców ludowych: kujawiaka, trojaka i polkę lubelską. Ich występ zyskał uznanie jury, które przyznało naszej ?Przepióreczce? I miejsce. Nagrodą był okolicznościowy puchar oraz nagrody książkowe, dyplom i oczywiście słodki poczęstunek. Dyrektor Muzeum Wsi Radomskiej ? Ilona Jaroszek zaprosił zaś naszych wszystkich tancerzy na deski amfiteatru radomskiego skansenu. Członkowie zespołu byli bardzo zadowoleni ze swojego występu. Opiekunki zespołu p. Anna Szymczyk i p. Wiesława Rzepecka także nie kryły radości, że jury tak wysoko oceniło umiejętności i wysiłek dzieci. Wkrótce kolejne występy?
Czytaj więcej
21 marca pierwszy dzień wiosny ? to święto samorządności
?Coraz dłuższe dni nastają, sroga zima odjechała.
A do życia powolutku budzi się przyroda cała.?
Tadeusz Boy-Żeleński
Początek kalendarzowej wiosny przypada na 21 marca. Lada dzień trawa zaczynie się zielenić, a gałęzie drzew wysypią się pąkami. Po miesiącach zimowego uśpienia wróci życie, a wraz z nim pojawi się nowa energia. Wiosna sprzyja aktywności poza czterema ścianami. Choć komputery i inne urządzenia elektroniczne skutecznie potrafią przykuć nas do biurek, warto oderwać się od ekranu i skorzystać ze sprzyjającej pogody. Zwłaszcza, kiedy opadnie już zimowy smog. Z pierwszym dniem wiosny wiąże się szereg zwyczajów ? jedne mają swoje źródło w folklorze, inne pojawiły się stosunkowo niedawno. Jednym z nich jest obchodzony w naszej szkole 21 marca Dzień Samorządności, który jest ciekawą alternatywą dla obchodzonego także w tym dniu, ulubionego przez każdego ucznia, Dnia Wagarowicza.
Tegoroczny Dzień Samorządności ? 21 marca 2019r miał dwie odsłony. O godzinie 9.00 na sali gimnastycznej zebrały się dzieci z klas młodszych. Wszyscy uczniowie wkroczyli w wiosennych kolorowych strojach. Ale zanim radośnie przywitali wiosnę odbyli poważne szkolenie z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej przygotowanej przez p. Grażynę Jóźwik i dzieci z klasy 2c oraz p. Justynę Kurobiowską ? dyplomowaną pielęgniarkę. Udzielanie pomocy poszkodowanym i kurs bandażowania wypadły wyśmienicie. Potem przyszedł czas na występy. Dzieci piosenkami, wierszami i tańcami wyraziły swoją radość z powracającej do nas wiosny. Miłym akcentem kończącym spotkanie było wręczenie przez dyrektor Małgorzatę Konieczną i wicedyrektor Joannę Kutkowska nagród dla szkolnych mistrzów ortografii. W tym roku zostali nimi Gabriela Szpak (3a) oraz Antoni Dziurzyński (2a).
Po klasach młodszych na sali gimnastycznej pojawili się uczniowie klas starszych. Organizatorem tej części był tradycyjnie samorząd szkolny, który jak co roku zorganizował bardzo atrakcyjnie obchody Dnia Samorządności. W tym roku przebiegał on pod hasłem ?Mam talent?. Imprezę niezwykle profesjonalnie poprowadzili Szymon i Nikola, którzy zapowiadali występy uczniów. Ale zanim wystąpili nasi utalentowani uczniowie, wszystkie klasy zaprezentowały przygotowany na pierwszy dzień wiosny plakat i wiosenne hasło. Potem przyszedł czas na popisy. W prezentacjach dominował taniec i śpiew. Dynamiczne występy taneczne bardzo podobały się uczniom, podobnie jak i przygotowane przez wokalistów piosenki. Ogromny aplauz wzbudził występ Kamila, który w 1 minutę i 30 sekund ułożył kostkę Rubika. Prezentacje kolegów widownia nagradzała gromkimi oklaskami, a powołane przez samorząd uczniowski jury oceniało, skrupulatnie przydzielając punkty. Na zakończenie Paulina zaprosiła wszystkich do nauki piosenki i nawet wspólnymi silami udało się ją wykonać. Na koniec jury przydzieliła bardzo atrakcyjne nagrody – I miejsce: Tydzień bez pracy domowej, II miejsce: Tydzień bez pytania, a III miejsce: Dzień tylko dobrych ocen. Wszyscy uczestnicy ?Mam talent? otrzymali od samorządu uczniowskiego słodkie upominki , a każda klasa za przygotowane plakaty i wiosenne okrzyki punkty w całorocznym konkursie ?Jaka jesteś klaso?.
Ten wyjątkowy dzień w szkole upłynął w przemiłej atmosferze i sprawił ogromną frajdę nie tylko uczniom, ale również nauczycielom. Samorząd uczniowski, w osobach Szymona A., Pauliny Ch. Nikoli K. i Franciszeka P., wykazał się dużymi umiejętnościami organizatorskimi oraz nie lada kreatywnością, przygotowując całe wydarzenie. Nad całością przedsięwzięcia czuwali opiekunowie SU: p. Małgorzata Grzesiak, koordynatorzy Anna Gaca i Alicja Krakowiak, a dekorację przygotowała wraz z uczniami p. M. Gajda.
Czytaj więcej