Labotaroria Przyszłości
Tydzień Bezpiecznego Internetu
Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI pod hasłem: „Działajmy razem” realizowane były w terminie od 06 marca do 16 marca 2023 r.
W trakcie zajęć z informatyki, prowadziliśmy lekcje oparte na scenariuszach i materiałach multimedialnych udostępnionych przez strony:
http://www.saferinternet.pl/, www.dzieckowsieci.pl oraz www.sieciaki.pl.
Podczas tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu zwróciliśmy szczególną uwagę na rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online, problem przemocy rówieśniczej z użyciem mediów elektronicznych, temat bezpiecznego korzystania z serwisów i portali społecznościowych. Podkreślaliśmy potencjał Internetu, który dzieci i młodzież mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami, jak również jako formę twórczej rozrywki.
Do realizacji niektórych zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w projekcie „Laboratorium Przyszłości”. Między innymi w pomoce dydaktyczne wydrukowane na zakupionej drukarce 3D, Długopisy 3D oraz okulary VR.
Uczniowie i nauczyciele już kolejny raz włączyli się w obchody DBI – Dnia Bezpiecznego Internetu. Akcja ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego i pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież, zaznajomienie z problematyką bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.
____________________________________________________________________________
Lekcja z pomysłem 🙂
Książka patrona naszej szkoły – Janusza Korczaka pt. „Król Maciuś Pierwszy” stała się inspiracją dla uczniów kl. IVa i IVb do tworzenia wspaniałych budowli z klocków lego. Czwartoklasiści pracowali w parach lub indywidualnie i mieli za zadanie zaprezentować z scenki z omawianej lektury. Wykazali się niezwykłą kreatywnością, a owoce swojej pracy zaprezentowali młodszym kolegom, ucząc się również opanowania lęku przed wystąpieniem publicznym. Była to niezapomniana lekcja języka polskiego zwłaszcza dla miłośników kloców lego.
_______________________________________________________________
Styczeń z Laboratorium Przyszłości
Podczas zajęć informatyki w klasy 5 i 4 wykonały zdjęcia aparatem zakupionym w ramach projektu, na konkurs „Ubierz się w książkę”, czyli sleeveface.
Klasy 8 rozpoczęły przygodę z projektowaniem modeli 3D w środowisku TinkerCad. Praca w tym programie rozwija kreatywność uczniów, myślenie przestrzenne, a jej efekty można będziemy podziwiać po wydrukowaniu na szkolnej drukarce.
W tym miesiącu drukarkę 3D wykorzystaliśmy do wykonania drobnych upominków dla zwycięzców konkursu fotograficznego.
Robot Photon pojawił się również na lekcjach w klasach 4-6. Producent opracował kilka sposobów programowania robota, dzięki temu możemy rozwijać umiejętności programowania od klasy pierwszej do ósmej.
Tym razem wykorzystaliśmy do nauki maty edukacyjne.
_______________________________________________________________
WARSZTATY LEGO
13 stycznia w centrum zainteresowania klas młodszych były klocki Lego. Tego dnia uczniowie oddziałów 0-III uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez firmę BRICKS 4 KIDZ. W czasie zajęć dzieci konstruowały według instrukcji modele z klocków, które później można było uruchomić. Konstruowaniu towarzyszyło mnóstwo przyjemnych emocji. Uczestnicy z ogromnym podekscytowaniem wprawiali w ruch swoje budowle. Kreatywność i umiejętności manualne mogli również wykorzystać podczas tworzenia zapachowych, kolorowych mydełek. Ta lekcja na długo zostanie w pamięci naszych najmłodszych i z pewnością na nowo rozbudziła zainteresowanie klockami…
_______________________________________________________________
Świąteczne dekoracje z długopisami Banach 3 D i drukarką 3D
Była to również świetna okazja do zapoznania się i nauki obsługi nowego narzędzia technologicznego – długopisu 3D. Pióro 3D jest większe niż zwykłe pióro, a zamiast atramentu zastosowano plastikową nić (PLA). Pióro 3D działa poprzez wyciskanie rozgrzanego plastiku. Po kilku sekundach tworzywo twardnieje i zachowuje dowolny kształt. Plastik ochładza się w solidną i stabilną konstrukcję, która pozwala na stworzenie trójwymiarowych ozdób.
Do przygotowania świątecznych dekoracji została również wykorzystana drukarka 3D Banach School. Uczniowie mieli możliwość zobaczenia w jaki sposób przygotowuje się drukarkę do pracy, jak należy skalibrować urządzenie i zapisać projekt.
Zajęcia z długopisem i drukarką 3D nie tylko sprzyjały współpracy i integracji, ale poprzez kreatywną zabawę rozwijały zdolności manualne i wyobraźnię przestrzenną.
Zajęcia przeprowadziły panie: Beata Wójcik i Magdalena Gajda.
Święta tuż,tuż… W ramach przygotowania przedświątecznych ozdób choinkowych w klasach trzecich, czwartych oraz szóstych odbyły się zajęcia z użyciem DŁUGOPISÓW 3D, zakupionych dzięki programowi LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI. Wykonane w ten sposób ozdoby świąteczne udekorowały choinki, stroiki i korytarze szkolne.
_______________________________________________________________
DZIAŁANIA W RAMACH PROGRAMU „Laboratoria Przyszłości”
Lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratorium Przyszłości”.
Podczas listopadowych zajęć uczniowie z klas: 2, 5, 6b oraz klasy 0 korzystali ze sprzętu „Laboratorium Przyszłości”
9 i 10 listopada w klasach 5 odbyły się lekcje biologii na temat budowy komórek roślinnych, w czasie których uczniowie korzystali z mikroskopu, zakupionego w ramach programu. Mikroskop jest wyposażony w kamerę, którą uczniowie podłączyli do komputera. Cała klasa mogła dzięki temu zobaczyć przygotowane preparaty na tablicy interaktywnej.
Klasy 2 na zajęciach z informatyki poznały robota edukacyjnego Photon. Pierwsze zajęcia z interaktywnym robotem dostarczyły dużo wrażeń, wymagały skupienia i cierpliwości. Uczniowie programowali robota za pomocą tabletów. Wykonywały zadania stawiane robotowi, określały jego ruch, wydawanie dźwięku i zmianę koloru czułek. Dzięki zaprojektowanym elementom maty edukacyjnej, uczniowie mogli sterować robotem w różnych sposób, między innymi w układzie współrzędnych znanym z szachów (np. pole A1, C2, D3). Grafika mata edukacyjna z kolorowymi symbolami i kształtami umieszczonymi na określonych polach, pomagała tworzyć własne historie i zadania.
Klasa 0 poprzez zabawę uczyły się stawiać pierwsze kroki w sztuce kodowania i programowania. Przy pomocy aplikacji mobilnej Photon Draw programowały interaktywnego robotem i od razu mogły sprawdzić efekty swojej pracy. Każdy z robotów mógł „zmienić się” z pomocą magnetycznej masek w inną postać. Podczas zajęć uczennice z klasy 6b wspierały i pomagały maluchom w tworzeniu programu, zachęcały mniej odważnych do wspólnej zabawy.
_______________________________________________________________
Zakończyliśmy Europejski Tydzień Kodowania CODE WEEK
To już 10 lat inicjatywy promującej naukę programowania. W tym roku akcja trwała od 8 do 23 października. Miała na celu pokazanie wszystkim zainteresowanym, że programowanie jest ciekawe i przydatne, rozwija kreatywność, pomaga rozwiązywać problem, daje okazję do współdziałania w grupie.
Zamiast tradycyjnych lekcji informatyki w klasach 1-8 mieliśmy czas na zajęcia związane z kodowaniem i robotyką. Wykorzystaliśmy do programowania stronę http://www.code.org, roboty mBot, zestaw edukacyjny z robotami Photon i długopisy 3D zakupione w ramach projektu Laboratorium Przyszłości https://www.gov.pl/web/laboratoria
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć
_______________________________________________________________
Tydzień Kodowania CodeWeek z DŁUGOPISAMI 3D
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania CodeWeek w klasie 1a odbyły się zajęcia z użyciem DŁUGOPISÓW 3D, zakupionych dzięki programowi LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.
Uczniowie klasy pierwszej wykazali się niesamowitą pomysłowością i kreatywnością podczas tworzenia swoich prac. Długopisy 3D są świetnym sposobem na zaangażowanie uczniów w twórcze działanie, wspierając przy tym pracę wyobraźni przestrzennej. Dzięki możliwościom urządzeń możemy czerpać inspirację od innych i odwzorowywać ją w trójwymiarze.
Dzięki bezpiecznym dla środowiska i człowieka filamentom PLA, które stanowią główny element materiału drukarskiego, uczniowie tworzą niesamowite konstrukcje w trzech wymiarach. Ważne w pracy z długopisem 3D jest szybkie uzyskanie efektów pracy twórczej.
Młodszym uczniom pomagali koledzy i koleżanki z klasy VIII a. Uczniowie wspaniale współpracowali między sobą ucząc swoje koleżanki i kolegów jak prawidłowo pracować z długopisami 3D.
Poniżej przedstawiamy efekty naszej pracy.
.
.
.
_____________________________________________________________
.
..
Klocki KORBO edu code w edukacji informatycznej
Klocki KORBO EDU CODE to świetne narzędzie do nauki kodowania w klasach I-III (bez robotów i komputera). Ćwiczenia rozwijają myślenie komputacyjne, planowania, kształtują umiejętność pracy w grupie, komunikacji, asertywności. Praca z klockami KORBO umożliwia dzieciom manipulowanie elementami kolorowymi, tworzenie metodą prób i błędów, przewidywanie swoich działań. Wdrażają podstawowe pojęcia programowania m.in sekwencje, funkcje, analiza danych, itp.Ideą przyświecającą zajęciom informatyki w klasa I-III było pomyśl, zbuduj, zakręć. Uczniowie tworzyli z klocków budowle, konstrukcje zamków, maszyny warowne,wieże. Towarzyszyło im poczucie sprawczości-to oni wymyślili, zbudowali i wprawili je w ruch. Wszystko to w atmosferze zabawy.
KORBO EDU CODE zostały zakupione w ramach projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie2
Ruszyły zajęcia z projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
Prezentujemy wyposażenie LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI
W ramach programu Laboratoria Przyszłości z otrzymanego wsparcie finansowe zakupiliśmy sprzęt, który będzie wykorzystywany na zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych podczas uroczystości szkolnych. Dzięki niemu uczniowie podczas nauki programowania, projektowania i konstruowania rozwiną swoje talenty, umiejętności i zainteresowania. Środki zostały przeznaczone na zakupienie profesjonalnego sprzętu.
Zakupiono: drukarkę 3D, długopisy 3D, aparat fotograficzny, mikroporty, mikrofon kierunkowy, gimbal, statyw do nagrywania, roboty edukacyjne POTHON wraz akcesoriami do nauki kodowania, zestawy LEGO EDUKATION SPIKE , Klocki KORBO EDU CODE dla klas I-IV, mobilną pracowania VR CLASS z dostępem do platformy edukacyjnej, mikroskop, zestawy Arduino.
Laboratoria Przyszłości
Od 1 września 2022 roku Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Kowali –Stępocinie bierze udział w programie: Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych które już wspierają nas w pracy nad rozwojem kompetencji XXI wieku naszych uczniów.
Wróć