Labotaroria Przyszłości

 Tydzień Bezpiecznego Internetu

Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI pod hasłem: „Działajmy razem” realizowane były w terminie od 06 marca do 16 marca 2023 r.

W trakcie zajęć z informatyki, prowadziliśmy lekcje oparte na scenariuszach i materiałach multimedialnych udostępnionych przez strony:

http://www.saferinternet.pl/www.dzieckowsieci.pl oraz www.sieciaki.pl.

Podczas tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu  zwróciliśmy szczególną uwagę na rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online, problem przemocy rówieśniczej z użyciem mediów elektronicznych, temat bezpiecznego korzystania z serwisów i portali społecznościowych. Podkreślaliśmy potencjał Internetu, który dzieci i młodzież mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami, jak również jako formę twórczej rozrywki.

Do realizacji niektórych zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w projekcie „Laboratorium Przyszłości”. Między innymi w pomoce dydaktyczne wydrukowane na zakupionej drukarce 3D, Długopisy 3D oraz okulary VR.

Uczniowie i nauczyciele już kolejny raz włączyli się w obchody DBI – Dnia Bezpiecznego Internetu. Akcja ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego i pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież, zaznajomienie z problematyką bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.

____________________________________________________________________________

Lekcja z pomysłem 🙂

Książka patrona naszej szkoły – Janusza Korczaka pt. „Król Maciuś Pierwszy” stała się inspiracją dla uczniów kl. IVa i IVb do tworzenia wspaniałych budowli z klocków lego. Czwartoklasiści pracowali w parach lub indywidualnie i mieli za zadanie zaprezentować z scenki z omawianej lektury. Wykazali się niezwykłą kreatywnością, a owoce swojej pracy zaprezentowali młodszym kolegom, ucząc się również opanowania lęku przed wystąpieniem publicznym. Była to niezapomniana lekcja języka polskiego zwłaszcza dla miłośników kloców lego.

_______________________________________________________________

Styczeń z Laboratorium Przyszłości

Podczas zajęć informatyki w klasy 5 i 4  wykonały zdjęcia aparatem zakupionym w ramach projektu, na konkurs „Ubierz się w książkę”, czyli sleeveface.

Klasy 8 rozpoczęły przygodę z projektowaniem modeli 3D w środowisku TinkerCad. Praca w tym programie rozwija kreatywność uczniów, myślenie przestrzenne, a jej efekty można będziemy podziwiać po wydrukowaniu na szkolnej drukarce.

W tym miesiącu drukarkę 3D wykorzystaliśmy do wykonania drobnych upominków dla  zwycięzców konkursu fotograficznego.

Robot Photon pojawił się również na lekcjach w klasach 4-6. Producent opracował kilka sposobów programowania robota, dzięki temu możemy rozwijać umiejętności programowania  od klasy pierwszej do ósmej.

Tym razem wykorzystaliśmy do nauki maty edukacyjne.

_______________________________________________________________

WARSZTATY LEGO

13 stycznia w centrum zainteresowania klas młodszych były klocki Lego. Tego dnia uczniowie oddziałów 0-III uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez firmę BRICKS 4 KIDZ. W czasie zajęć dzieci konstruowały według instrukcji modele z klocków, które później można było uruchomić. Konstruowaniu towarzyszyło mnóstwo przyjemnych emocji. Uczestnicy z ogromnym podekscytowaniem wprawiali w ruch swoje budowle. Kreatywność i umiejętności manualne mogli również wykorzystać podczas tworzenia zapachowych, kolorowych mydełek. Ta lekcja na długo zostanie w pamięci naszych najmłodszych i z pewnością na nowo rozbudziła zainteresowanie klockami…

_______________________________________________________________

Świąteczne dekoracje z długopisami Banach 3 D i drukarką 3D

Była to również świetna okazja do zapoznania się i nauki obsługi nowego narzędzia technologicznego – długopisu 3D. Pióro 3D jest większe niż zwykłe pióro, a zamiast atramentu zastosowano plastikową nić (PLA). Pióro 3D działa poprzez wyciskanie rozgrzanego plastiku. Po kilku sekundach tworzywo twardnieje i zachowuje dowolny kształt. Plastik ochładza się w solidną i stabilną konstrukcję, która pozwala na stworzenie trójwymiarowych ozdób.

Do przygotowania świątecznych dekoracji została również wykorzystana drukarka 3D Banach School. Uczniowie mieli możliwość zobaczenia w jaki sposób przygotowuje się drukarkę do pracy, jak należy skalibrować urządzenie i zapisać  projekt.

Zajęcia z długopisem i drukarką 3D nie tylko sprzyjały współpracy i integracji, ale poprzez kreatywną zabawę rozwijały zdolności manualne i wyobraźnię przestrzenną.

Zajęcia przeprowadziły panie: Beata Wójcik  i Magdalena Gajda.

Święta tuż,tuż… W ramach przygotowania przedświątecznych ozdób choinkowych w klasach trzecich, czwartych oraz szóstych odbyły się zajęcia z użyciem DŁUGOPISÓW 3D, zakupionych dzięki programowi LABORATORIA PRZYSZŁOŚCIWykonane w ten sposób ozdoby   świąteczne  udekorowały choinki, stroiki i korytarze szkolne.

 

_______________________________________________________________

DZIAŁANIA W RAMACH PROGRAMU „Laboratoria Przyszłości”

Lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratorium Przyszłości”.

Podczas listopadowych zajęć uczniowie z klas: 2, 5, 6b oraz klasy 0 korzystali ze sprzętu „Laboratorium Przyszłości”

9 i 10 listopada w klasach 5 odbyły się lekcje biologii na temat budowy komórek roślinnych, w czasie których uczniowie korzystali z mikroskopu, zakupionego w ramach programu. Mikroskop jest wyposażony w kamerę, którą uczniowie podłączyli do komputera. Cała klasa mogła dzięki temu zobaczyć przygotowane preparaty na tablicy interaktywnej.

Klasy 2 na zajęciach z informatyki poznały robota edukacyjnego Photon. Pierwsze zajęcia z interaktywnym robotem dostarczyły dużo wrażeń, wymagały skupienia i cierpliwości. Uczniowie programowali robota za pomocą tabletów. Wykonywały  zadania stawiane robotowi, określały jego ruch, wydawanie dźwięku i zmianę koloru czułek. Dzięki  zaprojektowanym elementom maty edukacyjnej, uczniowie mogli sterować robotem w różnych sposób, między innymi w układzie współrzędnych znanym z szachów (np. pole A1, C2, D3). Grafika mata edukacyjna  z kolorowymi symbolami  i kształtami umieszczonymi na określonych polach, pomagała  tworzyć własne historie i zadania.

Klasa 0  poprzez zabawę uczyły się stawiać pierwsze kroki w sztuce kodowania i programowania. Przy pomocy aplikacji mobilnej Photon Draw programowały interaktywnego robotem i od razu mogły sprawdzić efekty swojej pracy. Każdy z robotów mógł „zmienić się” z pomocą magnetycznej  masek w inną postać. Podczas zajęć uczennice z klasy 6b wspierały i pomagały maluchom w tworzeniu programu, zachęcały  mniej odważnych do wspólnej zabawy.


_______________________________________________________________

 

 Zakończyliśmy Europejski Tydzień Kodowania CODE WEEK

To już 10 lat inicjatywy promującej naukę programowania. W tym roku  akcja trwała od 8 do 23 października. Miała na celu  pokazanie wszystkim zainteresowanym, że programowanie jest ciekawe i przydatne, rozwija kreatywność,  pomaga rozwiązywać problem, daje okazję do współdziałania w grupie.

Zamiast tradycyjnych lekcji informatyki  w klasach 1-8  mieliśmy czas  na zajęcia związane z kodowaniem i robotyką. Wykorzystaliśmy do programowania stronę http://www.code.org, roboty mBot, zestaw edukacyjny z robotami Photon i długopisy 3D zakupione w ramach projektu  Laboratorium Przyszłości https://www.gov.pl/web/laboratoria

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

_______________________________________________________________

 

 

Tydzień Kodowania CodeWeek z DŁUGOPISAMI 3D

W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania CodeWeek w klasie 1a odbyły się zajęcia z użyciem DŁUGOPISÓW 3D, zakupionych dzięki programowi LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.

Uczniowie klasy pierwszej wykazali się niesamowitą pomysłowością i kreatywnością podczas tworzenia swoich prac. Długopisy 3D są świetnym sposobem na zaangażowanie uczniów w twórcze działanie, wspierając przy tym pracę wyobraźni przestrzennej. Dzięki możliwościom urządzeń możemy czerpać inspirację od innych i odwzorowywać ją w trójwymiarze.

Dzięki bezpiecznym dla środowiska i człowieka filamentom PLA, które stanowią główny element materiału drukarskiego, uczniowie tworzą niesamowite konstrukcje w trzech wymiarach. Ważne w pracy z długopisem 3D  jest szybkie uzyskanie efektów pracy twórczej.

Młodszym uczniom pomagali koledzy i koleżanki z klasy VIII a. Uczniowie wspaniale współpracowali między sobą ucząc swoje koleżanki i kolegów jak prawidłowo pracować z długopisami 3D.

Poniżej przedstawiamy efekty naszej pracy.

 
Wróć.

.
.
.

_____________________________________________________________
.
..

Klocki KORBO edu code w edukacji informatycznej

Klocki KORBO EDU CODE to świetne narzędzie do nauki  kodowania w klasach I-III (bez robotów i komputera). Ćwiczenia rozwijają myślenie komputacyjne, planowania, kształtują umiejętność pracy w grupie,  komunikacji, asertywności.  Praca z klockami KORBO umożliwia dzieciom manipulowanie elementami kolorowymi, tworzenie metodą prób i błędów, przewidywanie swoich działań.  Wdrażają podstawowe pojęcia programowania m.in sekwencje, funkcje, analiza danych, itp.Ideą przyświecającą  zajęciom informatyki w klasa I-III było pomyśl, zbuduj, zakręć.  Uczniowie tworzyli z  klocków budowle, konstrukcje zamków, maszyny warowne,wieże. Towarzyszyło im poczucie sprawczości-to oni wymyślili, zbudowali i wprawili je w ruch. Wszystko to w atmosferze zabawy.

 KORBO EDU CODE zostały zakupione w ramach projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie2

 

 

 


Ruszyły zajęcia z projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

Uczniowie klasy 3b z wielkim zaangażowaniem poznawali możliwości wykorzystania klocków Korbo Edu podczas zajęć edukacyjnych. 🙂

 


Prezentujemy wyposażenie LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI

W ramach programu Laboratoria Przyszłości z otrzymanego  wsparcie finansowe zakupiliśmy  sprzęt, który będzie wykorzystywany na zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych podczas uroczystości szkolnych. Dzięki niemu uczniowie  podczas nauki programowania, projektowania i konstruowania rozwiną swoje talenty, umiejętności i zainteresowania.  Środki zostały przeznaczone na zakupienie profesjonalnego sprzętu.

Zakupiono: drukarkę 3D, długopisy 3D, aparat fotograficzny, mikroporty, mikrofon kierunkowy, gimbal, statyw do nagrywania, roboty edukacyjne POTHON wraz akcesoriami do nauki kodowania, zestawy LEGO EDUKATION SPIKE , Klocki KORBO EDU CODE dla klas I-IV, mobilną pracowania VR CLASS z dostępem do platformy edukacyjnej, mikroskop, zestawy Arduino.

 


Laboratoria Przyszłości

Od 1 września 2022 roku Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Kowali –Stępocinie bierze udział w programie: Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych które już wspierają nas w pracy nad rozwojem kompetencji XXI wieku naszych uczniów.

 


Wróć
    cbk (2)