LEKCJE Z POMYSŁEM

Szkolne inscenizacje lektury pt. „Ania z Zielonego Wzgórza” w kl. VIa i VIb.

Omawianie lektur  przez bezpośrednie  doświadczenia daje zdecydowanie lepszy efekt niż standardowe lekcje. Inscenizacja wzbogaca wyobraźnię oraz  porusza serce i duszę, a przede wszystkim na długo zapada w pamięci treść omawianej książki. W październiku  na zajęciach z języka polskiego klasy szóste zajmowały się powieścią Lucy Maud Mondgomery  pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”. Omawianie lektury rozpoczęło się standardowo od sprawdzenia znajomości treści przeczytanej lektury, następnie na lekcjach zostały zrealizowane  konkretne tematy. Uczniowie  obejrzeli również spektakl pt. „Ania z Zielonego Wzgórza” w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Wyjście do teatru było dużym przeżyciem, zwłaszcza, że uczniowie siedzieli w pierwszych rzędach i mogli bacznie obserwować aktów. Doświadczenie to wykorzystali później w czasie klasowej inscenizacji, przedstawiając wybrane scenki historii Ani Shirley dla młodszych kolegów ze świetlicy. więcej>>>

 

„Hobbit, czyli  tam i z powrotem” – drama na lekcjach języka polskiego.

Omawianie szkolnych lektur może zainspirować do podejmowania różnych działań, zwłaszcza tych nietypowych, które młodzi ludzie lubią najbardziej. Uczniowie cieszą się, kiedy lekcje polskiego zmieniają się w małe lub większe przedstawienia. Służy temu metoda dramy, od greckiego „drao”- działam, usiłuję. Celem tej metody jest pobudzenie aktywności ucznia oraz uczenie się przez aktywność. Okazję do jej  zastosowania mieli uczniowie klasy VIa na lekcji języka polskiego.  Pod bacznym okiem p. Agnieszki Rozwadowskiej wcielali się oni w rolę bohaterów powieści John R. R. Tolkiena pt. „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. więcej>>>

 

MODUŁOWE PRACOWNIE PRZYRODNICZE – WODA.

Projekt realizowany we współpracy z Centrum Nauki Kopernik.

Moduł Woda stanowi propozycję nowoczesnego programu kształcenia w ramach Modułowych Pracowni Przyrodniczych. Moduł Woda został opracowany przez ekspertów Centrum Nauki Kopernik na zamówienie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Koncepcja MPP oparta jest na wieloletnim doświadczeniu CNK w opracowywaniu i wdrażaniu zestawów edukacyjnych.

Nasza szkoła miała wyjątkową możliwość realizacji projektu, podczas którego zajęcia z przedmiotów przyrodniczych  w klasach 4-8 prowadzone były z wykorzystaniem zestawów- pudełek Modułu Woda. Pani Justyna Jagiełło prowadziła zajęcia z chemii i fizyki w kl. 7 i 8, pani Renata Szary – zajęcia z przyrody w kl.4 i 6, a pani Iwona Stefańska-Stanik zajęcia z biologii i geografii w kl. 5, 7 i 8. Od CNK otrzymaliśmy  10 pudełek z pomocami do realizacji zajęć, karty pracy, materiały multimedialne wspomagające usystematyzowanie działań przy przeprowadzaniu eksperymentów. więcej>>>

Kartki, esemesy, e-maile to tradycyjne formy składania życzeń z rożnych okazji.  W kwietniu 2019r klasy siódme postanowiły wzbogacić te formy, przygotowując happeningową formę życzeń świątecznych. Wspólnie z nauczycielem plastyki p. Henryka Lech przygotowały improwizowane życzenia, z którymi wyruszyli do uczniów i nauczycieli. Uczniowie musieli wykazać się pomysłowością w opracowaniu formy plastycznej i słownej swojego wystąpienia. Ten niecodzienny sposób składania życzeń spotkał się z dużą aprobatą społeczności szkolnej.

 

TEATRALNE WPRAWKI KLAS  SIÓDMYCH

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie …. A były to nietypowe lekcje języka polskiego w klasach 7a i 7b inspirowane lekturą „Dziadów cz. II, które miały miejsce w  dniach 26 i 28 listopada 2018r.

Uczniowie, którzy przygotowali inscenizację Mickiewiczowskiego dramatu świetnie poradzili sobie z powierzonym zadaniem. Z dużym zaangażowaniem i teatralnym talentem wcielili się w postacie utworu. Ważną rolę w realizacji klasowych inscenizacji  odgrywały: scenografia, stroje, rekwizyty, gesty, i mimika, które uświadomiły młodym aktorom jak ważne sa odpowiednie środki wyrazu stosowane w sztuce teatralnej. Występ klasy 7a obejrzeli uczniowie klasy 4a wraz z polonistką p. Agnieszką Rozwadowską. Na przedstawieniu klasy 7b gościem była p. dyrektor Małgorzata Konieczna.

 

HAPPENING NA LEKCJACH PLASTYKI

Happening (z ang. „dzianie się”, „zdarzenie”) – zorganizowane wydarzenie o charakterze artystycznym, ograniczone czasowo, mające swoją dramaturgię, tworzącą logiczną narrację, lub zestaw znaków: haseł, obrazów, gestów, przedmiotów, postaci w przestrzeni. Charakteryzuje się bezpośredniością, otwartością formalną, często z elementami improwizacji, aktywizujące widza, często jako wyraz nieskrępowanej ekspresji twórczej, i otwarcia formuły dzieła, wprowadzenia akcji w czasie ( źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Happening). Tę mądrą definicję happeningu postanowili sprawdzić w praktyce uczniowie z klas siódmych. Przygotowali oni pod okiem nauczyciela plastyki  p. Henryki Lech na kolejnych zajęciach w w grudniu 2017 i w styczniu 2018r  „lekcje happeningu pełne”.  Był więc happening „Bezpieczne ferie” i performance happening”Przytulmy się”, którego celem było wyzwolenie w nas przyjemnych uczuć związanych z przytulaniem.

 

WARSZTATY TWORZENIA PISANEK

Zwyczaj malowania jajek znany jest od czasów starożytnych. W naszej rodzimej tradycji ozdabianie jajek łączy się z tradycją świąt Wielkiej Nocy. Pisanki, kraszanki i drapanki  mają symbolizować budząca się do życia przyrodę, a w chrześcijaństwie dodatkowo nadzieję rodząca się wraz z wiarą w zmartwychwstanie Chrystusa. Dawniej pisanki powstawały poprzez rysowanie na jajkach wzorów  roztopionym woskiem i barwienie ich poprzez gotowanie w łupinach z cebuli. Obecnie wielkanocne pisanki wykonuje się bardzo różnymi metodami. Jedną  z nich poznali uczniowie naszej szkoły w ramach warsztatów dekorowania jajek metodą decoupage. więcej>>>

 

LEKCJA INNE NIŻ WSZYSTKIE…

pobraneKażda lekcja organizowana poza murami szkoły wzbudza wiele emocji wśród uczniów. Tak było i tym razem, gdy uczniowie klasy 3a i 3 b postanowili wybrać się do Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Trzecioklasiści z zainteresowaniem obejrzeli przedstawienie pt.:,, Nieznośka i Kmieć”. Spektakl wywołał moc pozytywnych emocji. Historia o niegrz20161026_105523-1ecznej królewnie wywołała lawiny śmiechu, ale również refleksję nad cechami charakteru, które nie stawiają nas w pozytywnym świetle. Przesłanie płynące z tej opowieści, w której był także królewicz i oczywiście smok, stało się powodem interesujących komentarzy młodych widzów. Już w drodze powrotnej uczniowie wykazali chęć obejrzenia kolejnego przedstawienia teatralnego. Ten dzień wzbogacił również wiedzę uczniów dotyczącą teatru oraz utrwalił zasady zachowania się w tym szczególnym miejscu. Wyjazd na przedstawienie został zorganizowany z inicjatywy wychowawczyń p. Wioletty Besztygi – Oparcik i p. Alicji Krakowiak

 

ZAJĘCIA Z ROBOTYKI…

pobraneUczniowie klasy 4b wzięli udział w niezwykłej misji – zbudowali i ożywili najprawdziwsze roboty, które stoczyły na koniec walki sumo! Podczas warsztatów z robotyki uczniowie w  przyjaznej atmosferze uczyli się budować i programować roboty oraz współpracować w grupie rówieśników. Dzieci poznały podstawowe pojęcia z robotyki, informatyki, matematyki i elektroniki, a także rozwijały zdolność logicznego myślenia.  W ten niezwykle nowoczesny sposób  uczniowie klasy czwartej świętowali Dzień Chłopaka. więcej>>>

 

O HISZPANII PO ANGIELSKU

W dniu 23 kwietnia w naszej szkole odbyła się lekcja otwarta w języku angielskim, zorganizowana przez nauczycielkę języka angielskiego panią Martę Myśliwiec. Na tych zajęciach gośćmi byli Hiszpanie Belen i Diego – wolontariuszE, którzy przebywają na terenie naszej gminy w ramach programu Erazmus+, uczestnicząc w realizacji projektu „Kowala w Europie” . W lekcji udział wzięli uczniowie klasy 4a/gr II, kilka uczennic kl. 4b uczęszczających na zajęcia rozwijające z języka angielskiego oraz 5 uczniów klasy 5a.   więcej>>>

 

CZY PODRÓŻE W CZASIE SĄ MOŻLIWE – NIEZWYKŁA LEKCJA HISTORII

imagesCAJIJZYJUczniowie naszej szkoły 5 listopada 2013 mogli się przekonać, że podróże w czasie są możliwe. A wszystko za sprawą grupy artystycznej „Rekonstrukto”. Młodzi rekonstruktorzy z Lublina  zagościli w naszej szkole z programem poświęconym  historii starożytnego Rzymu. Żywa lekcja nt. „Rzymskie Imperium i tradycje antyku” przeniosła nas w czasy świetności Imperium Rzymskiego. więcej>>>

 

Uśmiech dla Żabki …

To tytuł spotkania z pisarzem Przemysławem  Wechterowiczem, w którym uczestniczyli uczniowie klasy 1a i 2a. Dzieci spotkały się z autorem książek dla najmłodszych w Gminnej Bibliotece Publicznej w Kowali. Było to niezwykłe spotkanie, które dostarczyło wielu wrażeń słuchającym. Pisarz niewątpliwie obdarzony również talentem aktorskim bez trudu zainteresował publiczność swoją osobą. W bardzo humorystycznym tonie opowiedział o swojej pracy, wydanych książkach i historiach tam zawartych. Uczniowie poznali także drogę, jaką musi przebyć książka zanim trafi do rąk czytelnika. Bez wątpienia każdy z uczestników wyniósł  z tego spotkania dużo informacji, poszerzył swoją wiedzę, ale przede wszystkim zainteresował się czytelnictwem. Dzięki ogromnej dawce humoru dzieci mogły  przekonać się, jak wielu emocji może dostarczyć czytanie książek. Pan Przemysław Wechterowicz sposobem poprowadzenia tych zajęć sprawił, że uczestnicy czytanie książek odebrali jako coś o wiele ciekawszego niż granie w gry komputerowe. Jednym słowem o tak udanej i niezwykłej lekcji czytelnictwa trudno będzie zapomnieć…

 

 

Uczciliśmy święto odzyskania niepodległości…

Święto Niepodległości obchodziliśmy w dniu 14 listopada 2017r., tuż po ogólnopolskich obchodach 99 rocznicy Odzyskania Niepodległości. Wyjątkową atmosferę tego dnia podkreślał strój galowy, a także przygotowane w tym dniu patriotyczne lekcje, akademia oraz  turniej wiedzy historycznej dla kl. 4 – 7. 

Z okazji rocznicy odzyskania niepodległości uczniowie uczestniczyli w ciekawych lekcjach o patriotyzmie, wykonywali prace plastyczne i przygotowywali szkolną akademię… A wszystko po to,  aby radośnie przeżyć rocznicę jednego z najważniejszych polskich świąt narodowych. Uczniowie klas młodszych z tej okazji nauczyli się wierszy i piosenek, których motywem przewodnim była ojczyzna. Obejrzały także film „Polak Mały”, który przybliżył im znaczenie symboli narodowych. Chętne maluchy uczestniczyły w klasowych konkursach i quizach o Polsce, wykazując się ogromną wiedzą i  umiejętnościami. Lekcje ubarwione zostały pracami plastycznymi.
Klasy IV -VII brały udział w szkolnym turnieju „Jak wielkim polskim patriotą jesteś? Drużyny  wszystkich klas wykazały  się znajomością historii naszego kraju sprzed niemal wieku. Uroczystość  została przygotowana przez klasy VI pod kierunkiem p. Beaty Wójcik , p. Iwony Stefańskiej-Stanik i nauczyciela muzyki p.Andrzeja Krzyczkowskiego. Podniosłą atmosferę tego spotkania budowała pięknie recytowana poezja patriotyczna, pieśni nawiązujące do wydarzeń, które po 123 latach niewoli zagrzewały żołnierzy do walki o niepodległość oraz wystawa prac plastycznych o tematyce patriotycznej wykonanych przez uczniów.

 

 

 

Na warsztatach w Castoramie.

Młotek, pilnik, wkrętarka, jedna deseczka, druga deseczka i mamy … Tak właśnie uczniowie klasy 2a i 3a w dniu 27.11.2017r. na warsztatach w Castoramie w Radomiu poznały smak samodzielnego majsterkowania. Pod okiem wychowawczyń p. Ilony Bińkowskiej i p. Iwony Więckowskiej oraz z pomocą  wykwalifikowanych pracowników rozwijali swoje zdolności manualne i  poszerzali wiedzę ekologiczną. Majsterkowanie większości dzieci bardzo się spodobało. Z  desek, gwoździ i innych materiałów przy użyciu młotków, wkrętarek wykonywały zaplanowane roboty, a potem ozdabiały swoje wyroby wedle upodobań i pomysłowości. Na koniec mali majsterkowicze  zostali oprowadzeni po sklepie. W przekonaniu uczniów było to bardzo ciekawe spotkanie, które rozbudziło u wielu pasję do majsterkowania.

 

 

 

 

 

„Czerwony kapturek”-Zabawa w teatr.

Każda wycieczka poza szkolne mury może być nie tylko doskonałą zabawą, ale także wspaniałą nauką. O tym przekonali się uczniowie klas IVa i IVb, którzy z okazji zbliżających mikołajek postanowili wybrać się do Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu na spektakl pt. „Czerwony Kapturek – zabawa w teatr”.

Czwartoklasiści  obejrzeli przedpremierowe wystawienie sztuki, na którym obecny był sam reżyser Marek Zákostelecký – czeski reżyser teatrów lalkowych. Ten interaktywny spektakl, wykorzystał motywy zaczerpnięte ze znanej i lubianej bajki o Czerwonym Kapturku i poprzez zabawę przybliżył najważniejsze pojęcia związane ze sceną. Młodym widzom szczególne podobało się to, że mogli wyjść na scenę i zagrać z prawdziwymi aktorami. Tego dnia uczniowie mieli również możliwość podziwiania Radomia w zimowej scenerii, a później odpoczynku i posiłku w ulubionej restauracji.

 

 

 

 

 

 

 

Wycieczka do Centrum Rzeźby Polskiej.

Wokół nas jest wiele ciekawych miejsc i wiele niezwykłych możliwości, takich jak ta, z której skorzystali uczniowie klas szóstych. 8 grudnia 2017r wraz ze swoimi wychowawczyniami uczestniczyli w warsztatach ceramiki organizowanych przez pracowników Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Wykorzystując tę ciekawą technikę plastyczna, tworzyli własne prace pod okiem plastyka prowadzącego zajęcia.  więcej>>>

 

Choinko piękna jak las, choinko zostań wśród nas…

Gromadząc wiedzę na temat zwyczajów bożonarodzeniowych uczniowie klasy 1 a i 1 b 7 grudnia 2017r. dotarli do Fabryki Bombek w Radomiu . To miejsce niezwykłe i magiczne, w którym jak za dotknięciem  czarodziejskiej różdżki powstają piękne ozdoby choinkowe. Wzbudzają one  zachwyt odwiedzających, ponieważ wszystkie są ręcznie malowane. Pierwszaki z ogromnym zaciekawieniem przyglądały się pracownikom wytwórni bombek, którzy z gorącego szkła wydmuchiwali niezwykłe kształty. Dzięki tej pokazowej lekcji poczuli atmosferę zbliżających się świąt i w znajdującym się tam sklepiku zaopatrzyli się w pięknie wykonane ozdoby. Wrócili do szkoły oczarowani kolorami, kształtami i wszędzie unoszącym się brokatem… Na pamiątkę tej wizyty każdy uczestnik wycieczki otrzymał bombkę ze swoim imieniem, co wywołało wśród najmłodszych ogromne emocje.

                                                                                         

Spotkanie z robotyką

Czy roboty w przyszłości we wszystkim zastąpią człowieka?  Nie wiadomo, ale warto sprawdzić, jakie możliwości daje współczesna technika . Dlatego też uczniowie klasy 2a i 3a  w dniu 18.12.2017r. chętnie odwiedzili Akademię robotyki LEGO. W czasie warsztatów jak zwykle znalazł się czas na naukę i zabawę. Na warsztatach metodą RoboCAMP dzieci mogły zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie podstawowych zasad działania robotów i urządzeń elektronicznych, technik oprogramowania oraz rozwiązywania problemów projektowych. Krótka pogadanka na temat robotyki, „kosmiczna” prezentacja multimedialna no i to co w Akademii najważniejsze – budowa i programowanie komputerowe własnego robota.

                                                                                                             

Magia teatru                                                                                                                              W dniu 15 lutego 2018r. uczniowie  klasy 6a i 6b wraz z wychowawczyniami w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu obejrzeli teatralną adaptację powieści pt. „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson-Burnett. Spektakl, będący wzruszającą opowieścią o przyjaźni, która potrafi odmienić smutną rzeczywistość i przywrócić radość życia, wywarł ogromne wrażenie na młodych widzach i skłonił po powrocie do szkoły do ożywionej dyskusji nad poruszanymi na scenie problemami .Główna bohaterka, Mary Lennox ,po śmierci rodziców trafia pod opiekę swego wuja Archibalda i zamieszkuje w jego posiadłości. Dziewczynka wyczuwa w domu skrzętnie skrywaną tajemnicę, obserwuje dziwne zachowania mieszkańców, słyszy różne głosy, płacze i krzyki. Kiedy nikt nie chce jej wyjawić prawdy, postanawia sama dowiedzieć się, co ukrywają przed nią domownicy…
Młodzi miłośnicy teatru z zainteresowaniem oglądali barwne widowisko teatralno- muzyczne, z piękną scenografią, urzekające świetnym aktorstwem i piosenkami.

   

 

                                                                                                           

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                        W baśniowym świecie – inscenizacja „Kopciuszka”.

We wtorek 6 lutego 2018r dzieci z oddziału przedszkolnego i klasy I oraz dyrekcja naszej szkoły uczestniczyli w otwartej lekcji języka polskiego dotyczącej baśni przygotowanej przez uczniów klasy 4c.  To niecodzienne spotkanie miało na celu zapoznanie klas młodszych z problematyką baśni pt. Kopciuszek”  i równocześnie było podsumowaniem pracy czwartoklasistów nad  cyklem baśni jako lektury obowiązkowej.  Nad teatralną realizacją scenariusza pracowała cała 11 osobowa klasa.  Wszyscy chętni uczniowie wcielili się w bohaterów baśni oraz samodzielnie zaprojektowali swoje kostiumy, zaś reżyserią  i scenografią zajęła się polonistka p. Agnieszka Rozwadowska. Próby przedstawienia trwały 3 tygodnie, a ich efekt zaproszeni goście mogli podziwiać na  lekcji otwartej. Występ spotkał się z życzliwym przyjęciem widzów. Został nagrodzony burzą oklasków i  słowami uznania ze strony pani dyrektor i wicedyrektor, młodszych kolegów  oraz nauczycielek. Druga część lekcji otwartej polegała na dzieleniu się spostrzeżeniami i wrażeniami z występu. Młodzi aktorzy opowiadali o przygotowaniach do roli, zwierzali się z trudności i wskazywali na sukcesy związane z przygotowaniem spektaklu. Jedni podkreślali problemy z opanowaniem na pamięć długiego tekstu, inni samodzielnie projektowanie i wykonanie kostiumu, które zajęło im dużo czasu. Na uznanie zasługuje fakt, że aktorzy sami zauważyli własne błędy oraz dokonali rzetelnej samooceny.

Na zakończenie lekcji  polonistka Agnieszka Rozwadowska podziękowała klasie 4c za przygotowanie inscenizacji i zadała pracę domową, w której uczniowie mieli opisać swój udział w przedstawieniu.

 

                                                                     

 

                                                                                                                               

                                                                                                                                         Mity greckie inaczej…

Klasy piąte z wychowawczyniami 21 lutego 2018r wybrały się do Radomia. Głównym celem wyjazdu było obejrzenie spektaklu pt. :”Mity greckie”. Dla uatrakcyjnienia wyjazdu zaplanowano także śniadanie w naleśnikarni. Zarówno spektakl jak i wspaniałe naleśniki sprawiły, że wycieczka, chociaż krótka, pozostanie  w pamięci jej uczestników na długo… Wyruszyliśmy z Kowali o godz. 9.00, by w restauracji mieć czas na wspólne rozmowy i degustację naleśników, które w tym dniu obchodziły swoje święto. Aby dotrzeć do Urzędu Miasta, przespacerowaliśmy się ulicą Focha i Żeromskiego, podziwiając zabytkowe kamienice. Przystanęliśmy chwilę przy ławeczce profesora Leszka Kołakowskiego oraz przy pomniku Jana Kochanowskiego. O godzinie 11.45 rozpoczął się spektakl „Mity greckie” przygotowany przez Wrocławski  Teatr Edukacyjny In – Art. Wspaniałe widowisko, czterech niezwykle zdolnych aktorów na scenie, bogactwo scenografii oraz doskonałe efekty dźwiękowe i świetlne sprawiły, że nie można było oderwać wzroku od sceny. Uwspółcześniona wersja mitologii spodobała się uczniom i nauczycielom. Czekamy  z utęsknieniem na wiosnę i kolejny wyjazd klas piątych – zielona szkoła nad polskim morzem !


Wróć

                         

                             W baśniowej krainie – inscenizacja baśni „Śpiąca królewna”

Klasy IVa i IVb na lekcjach języka polskiego przygotowały inscenizację baśni pt. „Śpiąca królewna”. Występ miał miejsce 8 lutego, a widzami byli uczniowie klas I-III wraz z nauczycielami, pani dyrektor oraz rodzice czwartoklasistów. Dla uczniów klas czwartych było to podsumowanie pracy nad cyklem baśni jako lektury obowiązkowej. Scenariusz przedstawienia został specjalnie dostosowany do każdej klasy, aby odtwórcami ról bohaterów baśni byli wszyscy uczniowie.

Mocną stroną inscenizacji była muzyka, która potęgowała grozę sytuacji i wprowadzała aurę tajemniczości. Dźwięki przerażającej muzyki, towarzyszące pojawieniu się złej wróżki, spowodowały ciszę wśród najmłodszej publiczności. Natomiast radosna muzyka na zakończenie występu oddawała weselny klimat  na ślubie księcia i śpiącej królewny. Po występie  aktorzy otrzymali duże brawa, a następnie opowiadali o przygotowaniach do roli, zwierzali się z czym mieli największe problemy. Dla jednych najtrudniej było nauczyć się tekstu na pamięć, a inni uczniowie podkreślali, że  największą trudnością było zapamiętać, kiedy mają wyjść na scenę. Odtwórca roli księcia wyznał, że najtrudniejszym momentem było dla niego pocałowanie królewny, gdyż musiał pokonać ogromną tremę.

Pani dyrektor bardzo pochwaliła oba występy czwartoklasistów i zwróciła uwagę na duży wkład pracy poświęcony na  przygotowanie kostiumów i dekoracji. Wyraziła również nadzieję, że to nie ostatni występ, a podczas kolejnych młodzi aktorzy będą pozbywać się tremy i rozwijać swoje talenty aktorskie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Happy St.Patrick s Day – irlandzkie święto w naszej szkole.

W piątek, 16 marca, w naszej szkole, w ramach kulturowych zajęć z języka angielskiego w oddziałach 0 – 3 obchodziliśmy  Dzień Świętego Patryka – patrona Irlandii. Celem zajęć było przybliżenie uczniom historii, tradycji i kultury irlandzkiej. W tygodniu poprzedzającym uroczystość uczniowie klas młodszych na lekcjach języka angielskiego oraz plastyki wykonali prace plastyczne poświęcone Irlandii. Powstałe w ten sposób: trójlistne koniczynki w barwach Irlandii, garnki złota skrzata Leprikona, kolorowe tęcze, wykonane różnymi technikami, ozdobiły szkolny korytarz klas młodszych. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób Irlandczycy obchodzą Dzień Świętego Patryka oraz poznały legendę o Leprikonie. Stało się tak za sprawą lektury książki pt. „The Story of the Leprechaun” w angielskiej wersji językowej. Najmłodsi uczniowie zaznajomili się  z symbole Irlandii, słuchali muzyki irlandzkiej, nauczyli się nowych słówek w języku angielskim oraz poznali tradycyjne pozdrowienie Happy St. Patrick’s Day, które w postaci dużego napisu dekorowało wnętrze szkoły. Historię św. Patryka uczniowie poznali na lekcji języka angielskiego. Dowiedzieli się także,  co wspólnego z Dniem Świętego Patryka ma shamrock czyli trójlistną koniczyna – irlandzki symbol. Podsumowaniem obchodów Dnia Świętego Patryka w klasach młodszych był konkurs pod hasłem „Be Irish for a Day” oraz lekcja kulturowa z języka angielskiego, w której gościnnie wziął udział 9-letni Franciszek Kondracki – chłopiec od urodzenia mieszkający w Irlandii, od bieżącego roku szkolnego uczeń PSP nr 26 w Radomiu. Dzięki wizycie niezwykłego, młodego gościa uczniowie mieli okazję obejrzeć tradycyjny irlandzki taniec, jak również nauczyć się podstawowego kroku tańca celtyckiego. Franio zaśpiewał piosenkę Sto lat w irlandzkiej wersji językowej oraz w kilku zdaniach opowiedział nam o sobie po irlandzku  i po angielsku. Po tym występie nasi uczniowie mogli spróbować swoich sił w odśpiewaniu tej tradycyjnej piosenki i wypowiedzieć się w języku mieszkańców Zielonej Wyspy. Podczas lekcji kulturowych uczniowie zagrali też w popularne gry Memory i Sudoku – ściśle związane z tematyką zajęć. Dużą atrakcją dla dzieci okazały się: fotostand i fotobudka, dzięki którym uczniowie chętnie wcielali się w postać irlandzkiego skrzata Leprikona oraz wesoło pozowali do pamiątkowych zdjęć. Dzieci z klas młodszychi oddziału przedszkolnego chętnie włączyły się w obchody tego radosnego święta irlandzkiego, biorąc udział w konkursie „Be Irish for a Day”. Dzień Św. Patryka jest obchodzony od wielu lat nie tylko w Irlandii, ale na całym świecie. Jak mawiają mieszkańcy Szmaragdowej Wyspy: „W Dzień Świętego Patryka wszyscy są Irlandczykami”. W tym dniu uczniowie mogli choć na chwilę porzucić codzienne stroje i ubrać się na zielono oraz przygotować własnoręcznie wykonane dodatki, będące symbolami Irlandii. W konkursie na najlepiej przebraną klasę pod hasłem „Be Irish for a Day” zwyciężyła klasa 1a, drugie miejsce zdobyła klasa 2a, trzecie miejsce zajęła klasa 1b. Dodatkową atrakcją tego dnia był występ artystyczny i udział w zajęciach kulturowych Frania. Organizatorka tego dnia nauczycielka języka angielskiego p. Katarzyna Śliwa serdecznie dziękuje wszystkim uczniom i nauczycielom za dekorację wnętrz,  udział w konkursie i wspólną zabawę podczas niecodziennej lekcji języka angielskiego.

Maluchy robią pisanki metodą decoupage.

Święta Wielkanocne już tuz tuż, a więc i coraz częściej na lekcjach i w działaniach uczniów pojawia się tematyka świąteczna.  Na zajęciach artystycznych uczniowie od najmłodszych oddziałów przygotowują wielkanocne ozdoby.  W oddziale przedszkolnym maluchy wykonały filcowe zajączki i wspólnie z klasą 1 c  uczestniczyły w warsztatach  decoupage.  

Dnia 19.03.2018r. marca uczniowie i klasy 1c  i dzieci z grupy 0a uczestniczyły w zajęciach decoupage zorganizowanych przez Panią Małgorzatę Gębską- Orzechowską i Panią Agnieszkę Zimnicką. Na  warsztatach gościły dyrektor Małgorzata Koniczna, dyrektor Joanna Kutkowska oraz siostra Ignacja, które korzystając z instrukcji prowadzących zajęcie podjęły się także ozdobienia styropianowych jajek. Do tego wykorzystano pędzle, farby akrylowe, klej i lakier szybkoschnący. No i oczywiście papierowy motyw, który uczestnicy warsztatów wybrali sami, kierując się upodobaniami… Tylko od wyobraźni i kreatywności zależał ostateczny wygląd ozdabianej pisanki. Dla większości dzieci było to pierwsze spotkanie z tą sztuką dekorowania przedmiotów, mimo to pisanki wyszły przepięknie. Ozdobione jajka po warsztatach dzieci zabrały ze sobą do domu, aby zdobiły wnętrza i zapewniły niepowtarzalne dekoracje w czasie Świąt Wielkanocnych.

 

Stolica da się lubić – wycieczka czwartoklasistów

 

Z okazji Dnia Dziecka klasy czwarte udały się na jednodniową wycieczkę do stolicy. Pogoda tego dnia była wyśmienita, a podróż rozpoczęła się śpiewająca przy piosence „Stolica da się lubić, tu szczęście można znaleźć, to serce  można zgubić”.

Pierwszym celem zwiedzania były Łazienki Królewskie. Uczniowie zobaczyli Pałac na Wodzie, pomnik Chopina, Sienkiewicza, Jana III Sobieskiego oraz  Teatr na Wyspie, Pałac Myśliwski i przepiękny ogród, który dawał chłód w upalny dzień.  Kolejnym zaplanowanym punktem wycieczki była wizyta w Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana. Tam odbyły się zajęcia edukacyjne na temat  państw Unii Europejskiej oraz Roberta Schumana – francuskiego  polityka, męża stanu, dwukrotnego premiera Francji, będącego jedną z kluczowych postaci w kształtowaniu powojennej Europy. O godzinie 13 byliśmy już w Centrum Nauki Koperniki rozpoczęliśmy zwiedzanie tego interaktywnego muzeum nauki. Obejrzeliśmy prawie 400 eksponatów opisujących prawa z  różnych dziedzin nauki: matematyki, fizyki, chemii, architektury. Ostatnią atrakcją wycieczki było oglądanie panoramy Warszawy z trzydziestego piętra Pałacu Kultury i Nauki. Niektórzy uczniowie obawiali się, że na taras widokowy  będą musieli wchodzić sami po schodach. W drodze powrotnej uczniowie obowiązkowo zatrzymali się na posiłek w swojej ulubionej restauracji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Farma iluzji” – „gdzie nic nie jest takie, jak się wydaje…”

Farma Iluzji to park edukacji i rozrywki, gdzie 07 czerwca 2018 r. dzieci z klasy 0a i Ic przeżyły niezapomnianą, inspirująca i magiczną przygodę. Słoneczna aura pozwoliła maluchom na przyjemny odpoczynek na świeżym powietrzu przy równoczesnym poznawaniu niesamowitych iluzji, które na długo pozostaną w ich pamięci. Na „Farmie Iluzji” dzieci przekonały się, że „nic nie jest takie, jakie się z pozoru wydaje…”. Opiekę nad sporą, bo 30 – osobową grupą sprawowały panie Małgorzata Gębska-Orzechowska, Grażyna Grudzień i Bernadetta Ciesak.

izyta rozpoczęła się od lekcji „Iluzja na wesoło”, podczas której prowadząca zajęcia wprowadziła w tematykę złudzeń optycznych. A potem zaczęła się prawdziwa przygoda z magią. Dzieci zwiedziły Muzeum Iluzji, w którym miały problem z przejściem przez salę pełną luster, oglądały się w krzywych zwierciadłach oraz próbowały schwycić hologramy. Następnie odkrywały tajemnice Lewitującego Kranu, Niemożliwego Trójkąta i Studni Nieskończoności. Wielką atrakcją była niewątpliwie Latająca Chata Tajemnic – drewniany domek, w którym dzieją się istne czary: woda płynie do góry, a ludzie nie mogą utrzymać równowagi. Wielkie zaciekawienie wzbudziła duża szachownica z gigantycznymi figurami szachowymi  oraz krzesło i stół olbrzyma, przy których wszyscy czuli się jak krasnale. Po krótkiej przerwie, przeznaczonej na posiłek , dzieci wyruszyły na wędrówkę  przez wiklinowy labiryntem pełnym zaskakujących zakamarków i ślepych tuneli. Wiele emocji wzbudziło przejście Tunelem Zapomnienia i Szlakiem Trapera. Najmłodsi byli zachwyceni wizytą w zagrodzie króliczków, stajni kucyka „Czarusia” i jego przyjaciółki „Księżniczki”. „Szaleństwa bez granic” dostarczyło dzieciom  Pole Dmuchańców, gdzie mogły wyskakać się do woli. Wycieczkę do „Farmy Iluzji” z pewnością wszyscy uczestnicy wycieczki będą wspominać ponieważ dostarczyła ona wielu wspaniałych i niezapomnianych wrażeń!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afrykańska przygoda na „zielonej szkole”…

 

Do  malowniczo położonej wsi Sobanice w powiecie płońskim uczniowie klasy drugiej i trzeciej wybrali się do jedynego  w Polsce Muzeum Afrykańskiego.
Pierwszy dzień uczestnicy spędzili w wiosce Afrykańskiej. Atrakcją było zwiedzanie Muzeum Afrykańskiego. Dzieci z uwagą słuchały opowieści przewodnika o  egzotycznej przyrodzie i kulturze Afryki. Podziwiały eksponaty oraz wioskę afrykańską wybudowaną na terenie ośrodka. Uczestniczyli w bardzo ciekawej lekcji gry na bębnach, co dla wielu było okazją do rozwijania muzycznych zdolności. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem języka suahili i nieznanych do tej pory zwyczajów zwierząt afrykańskich.Następnego dnia w Centrum Rekreacji i Rozrywki uczniowie  spędzili bardzo aktywnie  czas, sprawdzając przy okazji swoje możliwościw pokonywaniu mostów peruwiańskich, linowych, w strzelaniu z wiatrówek i łuków,  zjazdów na linie, a także wspinania się na ściankę wspinaczkową. Ogromną radość wszystkim uczestnikom wycieczki sprawiła również jazda na quadach.  Dzieci samodzielnie sprawdziły się także w terenie w czasie leśnych podchodów, pokonując  z pomocą  mapy wyznaczoną trasę i  wykonując liczne i bardzo zabawne zadania przygotowane przez organizatorów.  Zachwyceni uczniowie ze smutkiem opuszczali to magiczne miejsce.
Pierwszaki na Świętokrzyskiej Polanie…

Kompleks Świętokrzyska Polana to nowe miejsce na turystycznej mapie Polski. Położone na terenie Suchedniowsko – Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego  w Chrustach koło Kielc. Tam 6 czerwca 2018r. klasy Ia i Ib wybrały się na swoją pierwszą szkolną wycieczkę. Pierwszym punktem programu był stary dąb Bartek rosnący w Zagnańsku. Uczniowie podziwiali potężny pień i konary drzewa zwanego Królem Puszczy Świętokrzyskiej. Z Zagnańska wycieczkowicze udali się do Kompleksu Świętokrzyska Polana. Jego zwiedzanie zaczęli od wizyty w Oceanice, gdzie z zachwytem oglądały przeróżne ryby i rośliny wód całego świata zgromadzone w ogromnych akwariach. Przewodnik interesująco opowiadał o wielu z nich. Wielka atrakcją było karmienie ryb na końcu wizyty w oceanarium. Następnie swoje kroki dzieci skierowały do Krainy Zabawy, gdzie oddały się beztroskiemu szaleństwu, któremu nie było końca. W Parku Miniatur Świętokrzysko odbyły niezwykłą podróż po zabytkach Ziemi Świętokrzyskiej. Słuchały legend i podziwiały niezwykłe konstrukcje  zabytkowych budowli. W drodze powrotnej w Szydłowcu nasi mali podróżnicy odwiedzili Muzeum Instrumentów Ludowych. Z ogromnym zaciekawieniem słuchali opowieści pani przewodnik i próbowali gry na dawnych instrumentach. Zmęczeni ale pełni wrażeń pierwszaki wróciły do Kowali. Grupą opiekowały się wychowawcy Alicja Krakowiak, Natalia Górecka i pedagog Grażyna Grudzień.

Z wizytą w teatrze…

„Opowieści z Lodowej Krainy” to  autorska inscenizacja Teatru Współczesnego z Krakowa oparta na motywach jednego z najpopularniejszych animowanych filmów ostatniego okresu – „Krainy Lodu”. Tą wspaniałą opowieść muzyczną z pięknymi piosenkami 15 czerwca 2018r mogły podziwiać dzieci z klas 1b,2a,3a,3b,3c  wraz z wychowawcami.  Przedstawiona na teatralnej scenie historia okazała się  zarówno  zabawna jak i wzruszająca.  Jej bohaterowie Olaf, Elza, Anna i Kris znowu przeżyli mroźną przygodę…

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami znajdowało się szczęśliwe królestwo, w którym mieszkały dwie siostry Księżniczki. Pierwsza z nich odkryła w sobie tajemne, niebezpieczne i mroźne moce, które na co dzień niestety bardzo utrudniały jej życie. Nie potrafiła nad nimi zapanować, zdecydowała się zatem opuścić swój rodzinny dom i zamieszkać w lodowym pałacu, daleko od swoich najbliższych. Nie mogąc pogodzić się ze stratą ukochanej przyjaciółki, druga z sióstr postanawia odnaleźć ją za wszelką cenę. Nie wiedziała, że jej poszukiwania przemienią się w długą, wyczerpującą wędrówkę, podczas której pozna, co to radość i cierpienie, nadzieja i tęsknota. Spektakl dostarczył małym widzom wiele wrażeń  i wzbudził pozytywne emocje,  o czym świadczyły komentarze w dzieci po zakończonym przedstawieniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa i nauka w Akademii Robotyki LEGO.

RoboCAMP to przygotowany przez psychologów i inżynierów nowatorski trening twórczości, oparty na wykorzystaniu klocków LEGO i nauk ścisłych w rozwoju kreatywności u dzieci. W dniu  28.09.2018r. dzieci z grupy 0a na takich zajęciach robotyki mogły poznać tajniki robotyki i programowania,  wykorzystując niezwykłe możliwości zestawów klocków LEGO WeDo oraz LEGO Mindstorms EV3.

Na zajęcia robotyki do Akademii Robotyki Lego w Radomiu dzieci  wybrały się z wychowawcą p. Małgorzatą Gębską-Orzechowską i p. psycholog Iwoną Więckowską. Największym wyzwaniem dla zerówkowiczów były oryginalne konstrukcje z klocków LEGO, które pozwalały na zgłębianie konkretnych problemów technicznych i poznawanie działania modelu prawdziwego mechanizmu.  Znane i lubiane przez dzieci klocki LEGO zyskały ogromną popularność także wśród pedagogów, a nawet profesjonalnych robotyków i nauczycieli akademickich z całego świata. Ich szczególną zaletą jest połączenie tradycyjnych elementów LEGO z nowoczesnymi czujnikami i silnikami, których montaż i programowanie przy pomocy komputerów stanowi dla dzieci wspaniałą zabawę.

Wycieczka maluchów do Akademii Robotyki dostarczyła wielu wrażeń i było bardzo pouczająca, bo nauka przez zabawę jest przyjemna i skuteczna, a co najważniejsze pokazuje, że zdobywanie wiedzy to pasjonująca przygoda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                               Góry Świętokrzyskie z historią niepodległej Polski w tle…

 

W roku jubileuszu odzyskania przez Polskę niepodległości klasy piąte wybrały się w Góry Świętokrzyskie. Wycieczka okazała się wspaniałą okazja do podziwiania piękna świętokrzyskiego krajobrazu, poznawania przeszłości naszej ojczyzny oraz wspaniałych postaci, które walczyły o jej wolność  i budowały  jej niepodległość . Pierwszym punktem wycieczki, która odbyła się 3 października, było zwiedzanie Muzeum Skamieniałości i Minerałów w Świętej Katarzynie. Następnie piątoklasiści udali się do Świętokrzyskiego Parku Narodowego, aby zdobyć szczyt Łysicy (611 m n.p.m.). W czasie wędrówki  przystawali się przy mogiłach upamiętniających walkę Polaków z  hitlerowcami w czasie II wojny światowej. Uczniowie dłużej zatrzymali się przy pomniku pisarza Stefana Żeromskiego, który był związany z regionem świętokrzyskim, a we wrześniu br. z okazji narodowego czytania prezentowana była właśnie  jego powieść „Przedwiośnie”. Kolejną atrakcją wycieczki był posiłek w ulubionej restauracji w Kielcach oraz krótki objazd autokarem po  mieście. Ostatnim punktem szkolnego wyjazdu był zwiedzanie zamku królewskiego w Chęcinach. Warownia  powstała na przełomie XIII i XIV wieku z inicjatywy Wacława II. Posiadała swoją własną kaplicę oraz skarbiec i była ośrodkiem życia politycznego ówczesnej Polski. W czasie zwiedzania zamku piątoklasistom szczególnie podobał się skarbiec oraz widok z baszty, na której powiewała biało-czerwona flaga niepodległej Polski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nietypowe lekcje w klasach siódmych

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie …. A były to inspirowane lekturą „Dziadów cz. II nietypowe lekcje języka polskiego w klasach 7a i 7b, które miały miejsce w  dniach 26 i 28 listopada 2018r. Uczniowie, którzy przygotowali inscenizację Mickiewiczowskiego dramatu świetnie poradzili sobie z powierzonym zadaniem. Z dużym zaangażowaniem i teatralnym talentem wcielili się w postacie utworu. Ważną rolę w realizacji klasowych inscenizacji  odgrywały: scenografia, stroje, rekwizyty, gesty, i mimika, które uświadomiły młodym aktorom, jak ważne są odpowiednie środki wyrazu stosowane w sztuce teatralnej. Występ klasy 7a obejrzeli uczniowie klasy 4a wraz z polonistką p. Agnieszką Rozwadowską. Na przedstawieniu klasy 7b gościem była p. dyrektor Małgorzata Konieczna.


Wróć

cbk (2)

 

ws_certyfikat_A4_2013_2014_10100127