Na dobry początek – diagnoza zainteresowań czytelniczych

Realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3 dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych biblioteka Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kowali rozpoczęła od diagnozy potrzeb.  W tym celu w lutym 2018 r. przeprowadzone zostały ankiety oraz rozmowy z rodzicami uczniów, uczniami i nauczycielami,  na podstawie których dokonano wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikami Gminnej Biblioteki Publicznej w Kowali przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zainteresowań czytelników.

Wyniki analizy ankiet czytelniczych:

Ankietę dla uczniów wypełniło 286 uczniów. Najczęściej pojawiające się tytuły to pozycje pochodzące z kanonu lektur szkolnych, a ponadto:

Seria „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica szkoły.”

Paweł Beręsewicz „Noskawery”

Michel Ende „Nie kończąca się historia”

Kinney Jeff „Dziennik cwaniaczka”

K. Rowling „Harry Potter i przeklęte dziecko” inne części serii

Seria „Zmierzch”,

John Green „Gwiazd naszych wina”

Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem”

Holly Webb „Kora jest samotna”

Seria „Emilka Piórko”

„Hania Humorek”

Nela „Nela, mała reporterka”

L.M. Montgomery „Błękitny zamek”

J.R.R. Tolkien „Hobbit”

Gilbert Delahaye  „Martynka”

J.J. Sempe „Mikołajek”

Astrid Lindgren „Pippi Pończoszanka”

Holly  Webb „Sekret Mai”

Janson „Muminki”

Schmitt Éric-Emmanuel, „Oskar i pani Róża”

„Rywalki nierozłączki”, „Sposób na braci”

Rachel Renee Russell „Dzienniki Nikki”,

J.R.R. Tolkien „Władca pierścieni”

Anna Onichimowska „Czas meteorów”

Moony Witcher „Dziewczynka z Szóstego Księżyca” i inne części serii

 

Ankietę  dla rodziców wypełniło 238 osób. Na podstawie wskazań rodziców ustalono następująca listę książek:

Agnieszka Stelmaszyk „Kto mnie przytuli? Mój mały piesek”

Agnieszka Stelmaszyk „Biuro śledcze Tomuś Orkiszek i partnerzy”, „Bruno, gdzie jesteś”

Seria „Harry Potter”

C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” VII tomów

Holly Webb „Zaopiekuj się mną”, „Biedna, mała Lune”, „Samotne święta Oskara”

„Bajki księżniczki”

J-J. Sempe, R. Goscinny seria „Nieznane przygody Mikołajka”, „Najnowsze przygody Mikołajka”, „Rozrywki Mikołajka”, „Rekreacje Mikołajka”

Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

Korczak „ Król Maciuś Pierwszy”

Marcin Przewoźniak „Wiem i potrafię”

Guillem Balaque „Messi”

David Walliams „Chłopak w sukience”

Paweł Wilkowicz „Wilkowicz”

Lilly Small „Zwierzaki z Mglistej Kniei”

Julian Tuwim „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”

J.R.R. Tolkien „Władca pierścieni”

Agnieszka Chylińska „Zezia, Giler i Oczak”

Jan Brzechwa „Najpiękniejsze wiersze”

Jan Grabowski „Czarna owieczka”

Andri Snaer Magnason „Historia błękitnej planety”

Joanna Włodarczyk „Tatry”

Elżbieta Safarzyńsk „Baśniowy świat”

Astrid Llindgren „Dzieci z Bullerbyn”

Marcin Szczygielski „Arka czasu”, Za niebieskimi drzwiami”, „Tuczarnia motyli”, „Klątwa dziewiątych urodzin”

Nicolas Vanier „Bella i Sebastian” cz. 1,2, 3

Maria Kruger „Karolcia”

Anna Onichimowska „Czas meteorów”

Martin Widmark seria „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Kempingu” i inne

Nick Place „Kazylinowa misja”

Małgorzata Musierowicz „Feblik”

 

 

 


Wróć
    cbk (2)